Van (v)echtscheiding naar nieuw
geluk
Pia Douwes en Rick Engelkes in toneelstuk Kramer vs Kramer
Pia Douwes en Rick Engelkes in toneelstuk Kramer vs Kramer
Kramer
vs Kramer, hét echtscheidingsdrama van het witte doek, is voor de
allereerste keer als toneelstuk in de Nederlandse theaters te zien. Pia Douwes
en Rick Engelkes spelen de titelrollen, en strijden als exen om het
voogdijschap over hun zoontje. “We herkennen hoe dan ook veel van onszelf in
die twee personages.”
Hoe intens en omvangrijk de emoties die Kramer vs Kramer opwekt ook zijn, het verhaal is in een paar
woorden samen te vatten: vrouw verlaat man en zoontje, en staat na een jaar
weer op de stoep om het voogdijschap op te eisen. Het is haast niet te geloven
dat deze filmklassieker nog nooit in de Nederlandse theaters te zien is
geweest. Dat vond ook Rick Engelkes, in het geval van Kramer vs Kramer theaterproducent en acteur in één. “De
voorstellingen die ik niet alleen produceer maar waarin ik ook zelf speel, zijn
altijd relatiedrama’s, uit het leven gegrepen. Ik vind het buitengewoon
interessant wat er speelt tussen twee mensen die een verbintenis met elkaar
zijn aangegaan. Toen we bezig waren met de voorbereidingen van dit toneelstuk,
kwamen we erachter dat er in Nederland maar liefst 80.000 vaders strijden voor
een betere regeling met hun kinderen. Ik zelf moet er ook niet aan denken om
mijn dochters maar eens in de twee weken een weekend te zien.” Pia Douwes: “Als
je een kind hebt en je gaat scheiden, blijf je toch altijd met elkaar
verbonden. Hoe ga je met elkaar om zonder de belangen van het kind uit het oog
te verliezen? Dat zijn vragen die het stuk oproept.” Kramer vs Kramer is een bewerking van het gelijknamige boek van
Avery Corman waar ook de kaskraker uit 1979 op is gebaseerd. De film, met
Dustin Hofmann en Meryl Streep in de hoofdrollen, won vijf Oscars. Het
toneelstuk, in een regie van Mette Bouhuijs, laat zien dat het verhaal in al
die jaren niets aan kracht heeft ingeboet.
Van carrièrevrouw naar thuismoeder
Johanna en Ted Kramer zijn allebei zeer succesvol in hun werk in de reclamewereld. Als ze trouwen en vervolgens hun zoontje Billy krijgen, stopt Johanna met werken, terwijl Ted zich glorieus in zijn vakgebied verder ontwikkelt. “Zij is een vrouw die veel in haar mars heeft en opeens thuis zit met haar kind. In de loop van de jaren verliest ze zichzelf”, vertelt Douwes. Zó erg, dat ze besluit haar man en kind te verlaten. Kan Douwes hier begrip voor opbrengen? “Ik heb geen kinderen en hoewel ik hecht ben met mijn neefjes en nichtjes, kan hier moeilijk iets over vinden. Haar depressiviteit begrijp ik wél. Ik heb het zelf aan de hand gehad. En ik weet dat je dan geen verantwoording meer kunt nemen over je eigen leven, laat staan over dat van een ander.” Engelkes: “Ik kan me voorstellen dat Johanna maar één oplossing ziet: weggaan. Met alle consequenties van dien.” Douwes: “Als je niet meer in jezelf gelooft, dan geloof je ook niet meer dat jij een goede moeder kunt zijn. Ik heb tijdens mijn depressie een jaar niet gewerkt, omdat ik dacht dat ik niet goed genoeg was. Gelukkig kwam ik er met therapeutische hulp achter dat mijn passie toch echt iets is wat ik moet volgen. Langzaam ben ik er weer bovenop gekomen.”
Johanna en Ted Kramer zijn allebei zeer succesvol in hun werk in de reclamewereld. Als ze trouwen en vervolgens hun zoontje Billy krijgen, stopt Johanna met werken, terwijl Ted zich glorieus in zijn vakgebied verder ontwikkelt. “Zij is een vrouw die veel in haar mars heeft en opeens thuis zit met haar kind. In de loop van de jaren verliest ze zichzelf”, vertelt Douwes. Zó erg, dat ze besluit haar man en kind te verlaten. Kan Douwes hier begrip voor opbrengen? “Ik heb geen kinderen en hoewel ik hecht ben met mijn neefjes en nichtjes, kan hier moeilijk iets over vinden. Haar depressiviteit begrijp ik wél. Ik heb het zelf aan de hand gehad. En ik weet dat je dan geen verantwoording meer kunt nemen over je eigen leven, laat staan over dat van een ander.” Engelkes: “Ik kan me voorstellen dat Johanna maar één oplossing ziet: weggaan. Met alle consequenties van dien.” Douwes: “Als je niet meer in jezelf gelooft, dan geloof je ook niet meer dat jij een goede moeder kunt zijn. Ik heb tijdens mijn depressie een jaar niet gewerkt, omdat ik dacht dat ik niet goed genoeg was. Gelukkig kwam ik er met therapeutische hulp achter dat mijn passie toch echt iets is wat ik moet volgen. Langzaam ben ik er weer bovenop gekomen.”
Zo
zie je maar, ook Pia Douwes twijfelt aan haar kunnen. Al is zij als musicalster
gevierd in binnen- en buitenland en heeft zij inmiddels alle grote
vrouwenrollen op haar naam staan: de titeltollen in Elisabeth, Evita, Chicago
en Cabaret. Het zit in haar karakter
om de lat steeds hoger te leggen, om altijd op zoek te gaan naar artistieke
uitdaging. “Daarom heb ik ‘ja’ gezegd tegen de rol van Johanna. Op toneelgebied
valt er voor mij nog het een en ander te ontdekken.”
Geen doorsnee man
Door zijn persoonlijke ervaringen kan ook Rick Engelkes zich aardig verplaatsen in zijn personage. “Ted Kramer is een wat traditionele man die heel erg voor zijn carrière gaat. Hij denkt dat het allemaal prima gaat, thuis is alles lekker geregeld en hij zorgt voor het geld.” Maar Ted realiseert zich niet dat hij geen band heeft met zijn zoontje en dat hij en zijn vrouw allebei op een eiland zitten en elkaar niet bereiken. Engelkes werkte ook veel en was ’s avonds vaak weg. En nog steeds. “Ik ben geen doorsnee man die om klokslag zes uur aan tafel schuift bij zijn gezin. Maar, en daar heeft echt heel wat voor moeten gebeuren, ik heb nu een balans gevonden. Ik was te veel met mijn eigen dingen bezig en maak nu meer tijd vrij voor mijn gezin.”
Door zijn persoonlijke ervaringen kan ook Rick Engelkes zich aardig verplaatsen in zijn personage. “Ted Kramer is een wat traditionele man die heel erg voor zijn carrière gaat. Hij denkt dat het allemaal prima gaat, thuis is alles lekker geregeld en hij zorgt voor het geld.” Maar Ted realiseert zich niet dat hij geen band heeft met zijn zoontje en dat hij en zijn vrouw allebei op een eiland zitten en elkaar niet bereiken. Engelkes werkte ook veel en was ’s avonds vaak weg. En nog steeds. “Ik ben geen doorsnee man die om klokslag zes uur aan tafel schuift bij zijn gezin. Maar, en daar heeft echt heel wat voor moeten gebeuren, ik heb nu een balans gevonden. Ik was te veel met mijn eigen dingen bezig en maak nu meer tijd vrij voor mijn gezin.”
Pia
Douwes en Rick Engelkes staan er niet alleen voor. Kees Boot, Margreet
Boersbroek en Fenneke Dam spelen de overige rollen in Kramer vs Kramer, van bijvoorbeeld buurvrouw, vriend, of advocaat.
Volgens Douwes levert dat aardig wat grappige momenten op. “Hoe heftig het stuk
ook is, er valt gelukkig ook genoeg te lachen.”
Liesbeth Maas
Kramer
vs Kramer is op 17 april 2013 te zien in Schouwburg Almere. Meer
informatie op www.kramervskramer.nl
of www.rep.nu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten