woensdag 8 april 2015

Blog van Judith: Romeo & Julia




Ambassadeur Judith bezocht 'Romeo en Julia' van Het Zuidelijk Toneel. Een aanrader voor zowel een jonger als een wat ouder publiek.




Op 31 maart heb ik in Odeon De Spiegel Theaters in Zwolle de voorstelling Romeo en Julia bezocht. Het stuk is geregisseerd door Lucas de Man, theatermaker bij Het Zuidelijk Toneel (www.hzt.nl ). Iedereen kent natuurlijk wel het verhaal over de geliefde Romeo Montecchi en Julia Capuleti die van hun familie geen relatie mogen hebben, door de lange strijd tussen de families.

De acteurs zijn afkomstig uit Nederland en België, waardoor het een leuke afwisseling geeft in accenten. Ik vond ze het hele stuk opvallend goed te verstaan. Het stuk, dat oorspronkelijk geschreven is door Shakespeare, is duidelijk gemoderniseerd. Teksten als ‘cool’ komen voorbij. Ook blijkt het uit de stukken waar Julia een partner zoekt die past bij haar carrièrekansen als advocaat.

Het stuk wordt op een aantal momenten ondersteund door live muziek. Tijdens het eerste nummer moest ik hier een beetje aan wennen, omdat de muziek best luid is in vergelijking tot het ingetogen stuk. Toen de band de interactie met het publiek voor elkaar kreeg, werd het een leuke herinnering aan de voorstelling. De hele zaal, inclusief de 65-plussers, dansten en klapten mee op het ritme van de muziek.

Het decor vond ik aan het begin redelijk vol. Ik wist niet zo goed waar ik moest kijken, omdat er zoveel stukken op het podium stonden. Na een aantal scenes werden de decorstukken over het podium gereden, waardoor ik ook het nut van de overige decorstukken zag. Zo stond het drumstel onder een enorme grote vogelkop, die op een mooie manier belicht werd. Dezelfde vogelkop werd later gebruikt als het balkon van Julia. Op deze manier heeft regisseur Lucas de Man de decorstukken goed weten te gebruiken.

Als je van repertoire en teksttheater houdt, is Romeo en Julia een goede voorstelling om te bezoeken. Totaal duurt de voorstelling bijna twee uur en heeft geen pauze. Alle acteurs hebben veel tekst, maar weten de juiste emotie per scène te spelen. Ik vind de voorstelling leuk en interessant voor jongeren, omdat er veel moderne scènes in zitten over liefde. Echter is de voorstelling ook aan te raden voor ouderen, door het klassieke verhaal. Het publiek in Zwolle was erg wisselend van leeftijd, maar volgens mij vond iedereen het een geslaagde avond.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten