maandag 18 november 2013

Tip van Hans: Buiten Schot van Diederik van Vleuten




Beste bezoekers,

Toen een aantal jaren het succesduo Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten aankondigde dat zij los van elkaar verder zouden gaan, was ik erg benieuwd naar wat er met Diederik zou gaan gebeuren. Dat Erik zich ook solo wel zou redden was wel duidelijk, maar voor Diederik was ik daar nog niet zo zeker van. Ik was dan ook erg benieuwd naar zijn eerste solovoorstelling. Wellicht weet u dat nog. “Daar werd wat groots verricht”. Al snel bleek dat mijn ongerustheid volledig overbodig was. De voorstelling kreeg prachtige recensies. En terecht! Diederik bleek een rasverteller die je wist op te pakken en je een plaats gaf in zijn verhaal. Je keek er naar, maar was ook deelgenoot.

Ook in zijn nieuwe voorstelling Buiten Schot doet Diederik van Vleuten waar hij goed in is. Hij vertelt een avond lang een verhaal dat zo ongelooflijk is dat het wel waargebeurd moet zijn. Een doos vol kinderbrieven, een suikerfabriek op Java, een boottocht naar Holland, een aanslag in Sarajevo, een Concert Pour La Main Gauche van Ravel, een bedevaart naar Ieper, een Kerstbestand, een Duitse keizer voor de deur. In Buiten Schot koppelt Diederik opnieuw de geschiedenis van zijn familie aan die van Nederland en de wereld.

In Buiten Schot maakt Oom Jan, held uit Diederik’s vorige voorstelling zijn rentree. Als kind hoorde hij in Brabant het gebulder van de kanonnen van het westfront in Vlaanderen. “Ik ken de Eerste Wereldoorlog van geluid” schreef hij. Bijna een eeuw na dato laat Diederik dat gebulder opnieuw horen en brengt hij die onvoorstelbare jaren naar het theater. Op zijn eigen manier. Een verhaal, een piano, een paar foto’s en een simpel decor. Hoewel de titel anders doet vermoeden, ben ik er van overtuigd dat u geraakt wordt! Het zou zonde zijn als u gemist wordt!

Buiten Schot | Diederik van Vleuten
do 19 december
meer info en tickets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten