"Sneeuwwitje is voor mij echt ‘spelen’, als in
een speeltuin."
‘Wat een grappig idee dat ik precies weet in
wat voor appartement je woont, wat je doet en met wat voor fijne groep je
werkt’. Dat was één van de eerste opmerkingen die Hans Dagelet maakte toen hij dochter
Charlie Chan aan de lijn had. Een jaar nadat hij zelf had geschitterd in De Laatkomer bij het NNT speelt nu zijn
dochter de hoofdrol in een NNT-voorstelling. ‘Op eigen kracht en dus toeval,
voor zover dat bestaat’, zegt ze, ‘want net als de andere actrices, moest ook
ik audities doen.’ Ko van den Bosch zocht en vond in Charlie Chan Dagelet de perfecte
eigenschappen voor zijn tegendraadse Sneeuwwitje: schoonheid en onschuld, maar
ook een eigen wil.
Je komt uit een gezin waarin creativiteit en
(podium)kunst een grote rol spelen. Hans, je vader, is acteur en je moeder,
Esther Apituley, een gerenommeerd altvioliste. Altijd al geweten dat jij hen
wilde volgen op dat podium?
‘Voor ieder kind is opgroeien in een
gezin vanzelfsprekend. Dus ook voor mij, je weet gewoon niet beter. Van jongs
af werd ik meegenomen naar muziek, film en toneel en was het voor mij gewoon
geen vraag om dat later ook te doen. Ons gezin maakte onder de naam Bende d’Apitulet ook eigen
voorstellingen. Het was de grote droom van mijn moeder toen zij jong was om als
gezin een reizend theatergezelschap te zijn. Een romantisch beeld had zij
daarvan. Dertien was ik toen we voor het eerst op de Parade speelden met een
circusachtige kindervoorstelling waarin de rollen waren omgedraaid. Mijn
broertje en ik speelden de ouders en Hans en Esther de kinderen. De passie en
liefde waarmee mijn ouders in hun vak staan werkte zo aanstekelijk dat het
eigenlijk nooit bij me is opgekomen iets anders te doen. Ook niet bij mijn
broertjes: Mingus studeert het komende jaar af aan de Toneelacademie in
Maastricht en m’n jongste broertje wil de muziek in. Het is eigenlijk net als
bij families waarin veel artsen zijn, een ondernemersgezin of een boerengezin.
Alleen sta je op het podium meer in the picture omdat mensen naar je
voorstelling gaan.’
Je eerste gastrol bij het NNT en meteen je
eerste hoofdrol in de grote zaal. Al een beetje nerveus?
“Ik bereid het net zo goed voor als
elke andere rol die ik tot nu toe gespeeld heb. Dus ik ben daar, zeker nu, helemaal
niet mee bezig. De hele cast is bijna continu op het podium en je hebt de
dansers die in deze voorstelling, ook in het visuele, een hele grote rol
spelen. En ook componist Toni Roe moet ik noemen, die met zijn muziek de
soundscape verzorgt. Sneeuwwitje vormt natuurlijk de rode draad, maar de
repetities laten mij de voorstelling tot nu toe eigenlijk als ensemblestuk
ervaren. De vorm die Sneeuwwitje gaat
krijgen zie ik veel meer als een totaalcompositie, een ‘muziektheaterperformance’.
Het voelt dus helemaal niet zo dat ik dé hoofdrol speel. Maar ja, het zou
kunnen dat ik een week voor de première denk ‘Oh mijn god, als ik het maar niet
verpruts’.”
Kun je iets vertellen over je eerste samenwerking
met Ko van den Bosch?
“In mijn voorbereidingen voor andere
rollen analyseerde ik vooraf altijd eerst de karakters en dan zit je soms heel
lang aan tafel. Ko werkt heel erg van buiten naar binnen. Heel anders dan ik
gewend was. Al bij de eerste repetities gingen we meteen de vloer op:
rookmachines aan, licht erop, muziek en kostuums erbij. Een heel andere manier
van werken die ik nog niet kende. Te gek, omdat ik daardoor een enorme vrijheid
ervaar, alles ligt nog open. Ko geeft je de ruimte om daarbinnen te gaan
zoeken. Het is voor mij echt letterlijk ‘spelen’, als in een speeltuin.
Heerlijk, maar tegelijkertijd ook heel erg spannend.
Ko werkt niet-chronologisch. De eindscène
hebben we bijvoorbeeld al vaak gerepeteerd. Maar ook de andere scènes beginnen
steeds meer op hun plek te vallen. Ik heb inmiddels een vrij duidelijk beeld hoe
ik per scène Sneeuwwitje wil neerzetten. Steeds meer krijg ik greep op de grote
lijn van de voorstelling. Dat geeft me veel steun om de juiste toon te vinden
en om mijn personage Sneeuwwitje in te vullen. En dat zal steeds beter worden
naarmate we meer gaan ‘doorlopen’ (de voorstelling in z’n geheel repeteren,
red.). Net zoals de andere acteurs en dansers vertrouw ik daarin helemaal op
Ko.”
Naar welke Sneeuwwitje ben jij op zoek?
“Ik hoorde dat het NNT erover heeft gedacht
deze voorstelling eerst Sneuwitje als
speelse titel mee te geven. Geestig, grappig, maar voor mij te eenzijdig.
Daarom ben ik ook blij dat het Sneeuwwitje,
een ‘anti-sprookje’ is geworden. Sneeuwwitje is niet sneu en absoluut geen
zielig meisje. Zij heeft veel meer lagen, zo heeft Ko de tekst volgens mij ook
geschreven. In het begin verhoudt ze zich heel erg sterk tot haar stiefmoeder.
Omdat ze altijd bij haar heeft geleefd, kent Sneeuwwitje alleen maar haar wereldbeeld:
materialistisch, heel erg bezig met ‘mooi en succesvol zijn’ en hoe je je leven
eruit wil laten zien aan anderen in plaats van het leven zèlf te beleven. Ze
zet zich daar tegen af en breekt daar uit. De openheid waarmee ze vervolgens het paleis verlaat en langzaam de
echte wereld in gaat, vind ik erg mooi. Heel objectief beschrijft Sneeuwwitje
wat zij in deze wereld ziet en hoe zij daarin vanuit een intuïtief gevoel denkt
te moeten handelen. ‘Waarom doen mensen wat ze doen en wat is eigenlijk mijn
eigen waarheid?’, vraagt mijn Sneeuwwitje zich af. Hoewel steeds meer
‘ingekleurd’ door de andere personages -de dwergen, de jager- met wie ze omgaat
en haar twijfel en onzekerheid, ontdekt ze haar eigen waarheid.”
Sneeuwwitje | Noord Nederlands Toneel &
Club Guy & Roni
vr 9 oktober 2015 | Kunstlinie Almere Flevoland (voorheen Schouwburg Almere)
meer info en tickets
vr 9 oktober 2015 | Kunstlinie Almere Flevoland (voorheen Schouwburg Almere)
meer info en tickets
Charlie Chan Dagelet is de dochter van de acteur Hans Dagelet en
altvioliste Esther Apitulay. Ze studeerde af aan de Toneelschool en
Kleinkunstacademie in Amsterdam. Ze is vooral bekend van de films Happy End, Vox Populi, De Passievrucht,
Loft en De President. Op tv was ze te zien in de
series Hot news, Seinpost Den Haag, Lang zal ze leven en Zusjes.
In het theater speelde ze rollen in Zomertrilogie,
Scènes uit een huwelijk en In ongenade. Sneeuwwitje van het Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni
is de eerste hoofdrol van Charlie Chan Dagelet in een grote zaalvoorstelling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten