donderdag 26 mei 2016

Theaterversie van filmhit Intouchables beleeft haar wereldpremière Hoofdrollen voor Huub Stapel en Cyriel Guds

Met meer dan 50 miljoen bioscoopbezoekers wereldwijd is Intouchables de best bezochte Franse film ooit die het waargebeurde verhaal van de vriendschap tussen de geheel verlamde miljonair Philippe en de uit de Banlieus afkomstige ex-gedetineerde Driss vertelt. Een wereldpremière waarin Huub Stapel (Zwarte Tulp, Napoleon op Sint-Helena, Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus) de rol van Philippe voor zijn rekening neemt en Cyriel Guds, laatstejaars student aan de Toneelschool in Maastricht, Driss zal vertolken.

Al tijdens het schrijven van het script was Huub Stapel de gedroomde Philippe. Stapel: “Ik werd benaderd voor de rol en vroeg of ik het script mocht lezen. Dat vond ik hartstikke goed. Dat Peter de Baan het stuk zou regisseren maakte het ook aanlokkelijk. Toch wilde ik de rol alleen aannemen, als we een héél goede tegenspeler zouden vinden. Het stuk staat of valt namelijk met de chemie tussen Philippe en Driss.”

Guds: “Ik zat in het derde jaar van de Toneelschool in Maastricht, toen ik werd gevraagd auditie te doen voor de rol van Driss.  Ik had de film destijds gezien en vond ‘m fantastisch. Op mijn auditie moest ik direct met Huub spelen. Ik kende zijn naam, maar wist toen nog niet dat hij één van de beste acteurs van Nederland is met een enorme staat van dienst. Gelukkig maar, want anders was ik waarschijnlijk veel zenuwachtiger geweest. Nu was ik vrij relaxt. Ik wilde het ook niet té graag willen, niet te verkrampt raken. Vergelijk het met een eerste date, dan moet je ook niet direct over trouwen beginnen.”
Het verhaal van Intouchables draait om de bijzondere vriendschap tussen twee mannen, wiens levens op het eerste gezicht niet méér van elkaar zouden kunnen verschillen.
Guds: “Dit verhaal laat zien dat als twee mensen met compleet verschillende achtergronden elkaar, met elkaars tekortkomingen, volledig en onvoorwaardelijk accepteren, ze samen onaantastbaar kunnen zijn - intouchable. ”
Stapel vult aan: “Ik denk dat een onderliggend thema ook is dat er weinig gebeurt als je geen stappen durft te zetten in je leven. Hun nieuwsgierigheid heeft beide mannen een beter en completer mens gemaakt.”
Het is best spannend, vindt Guds, dat ze zo’n ongelooflijk succesvol filmverhaal nu op de planken gaan brengen. “Ik ken niemand die de film níet goed vond, dus mensen gaan straks met hoge verwachtingen naar het theater. Natuurlijk, dat is eng. Aan de andere kant: mensen weten dat een toneelstuk heel anders is dan een film. Dat vind ik tegelijkertijd ook bevrijdend: ik kan en móet mijn eigen invulling aan de rol geven.”

Intouchables is bij KAF (Kunstlinie Almere Flevoland) te zien op woensdag 1 en donderdag 2 juni in de Grote Zaal om 20.15 uur.

Voor kaarten: www.kaf.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten