donderdag 21 maart 2013

Trots op onze bezoekers



foto: Clemens Rikken


De magie van theater is dat er altijd iets met je gebeurt als je in de zaal zit. Ik heb het voorrecht dat ik word betaald om naar voorstellingen te gaan kijken! Het kan slechter! Gemiddeld zie ik dan ook zo’n 150 voorstellingen per jaar. Daar zit er best een aantal tussen, waarvoor ik zelf op het eerste gezicht niet snel een kaartje zou kopen. En toch is het altijd zo dat ik, als ik in zo’n voorstelling zit, altijd  weer word meegenomen door wat er op het podium en in de zaal gebeurt. Het vakmanschap van de spelers, licht en  geluid, maar ook het genieten van het publiek maakt dat ik vrijwel altijd met een heel opgetogen gevoel de zaal weer verlaat. Als je naar theater gaat, ga je anders naar buiten dan toen je binnen kwam. Theater is een huis vol verhalen en emoties! 

Zo zorgt elke voorstelling weer voor andere gevoelens. Als een cabaretier een zaal vol mensen aan het lachen krijgt, of een groep als LA the Voices een groot publiek op de banken en in vervoering weet te brengen, maar ook als een mooi toneelstuk ontroering weet te veroorzaken, dan is het als directeur van de schouwburg ook voor mij genieten. Ik ben dan heel trots op ons publiek. Onze bezoekers zijn heel “gul” naar de artiesten. Steevast krijg ik na de voorstelling van hen te horen dat zij (de artiesten) zelf ook een heerlijke avond hebben gehad.  

Dat maakt mij trots. Trots op u als publiek, maar ook op onze eigen mensen die achter de coulissen een heel belangrijke bijdrage aan het succes van een avond leveren. Dat maakt theater tot een fantastische plek om te zijn. Als u dat net zo ervaart, deel dat ook met mensen in uw omgeving die mogelijk nog nooit naar de schouwburg zijn geweest!

Hans Kraaijveld
directeur a.i.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten