maandag 24 november 2014

Interview: Patrick Nederkoorn over 'Code Rood'



Nieuw aan het firmament is de jonge cabaretier Patrick Nederkoorn. Hij verweeft in
zijn eerste avondvullende theatervoorstelling Code Rood persoonlijke verhalen met
de actualiteit.

 
Waar gaat de voorstelling over?
Over hoe ik me staande probeer te houden in alle hysterie. En over de achterliggende
motieven van mijn goede daden.

Ben je een weldoener dan?
Uhmm, nou ja, kijk, ik wil de wereld verbeteren. Of nee, ik wil graag heel veel waardering krijgen voor de wereldverbeterende dingen die ik doe. En daar gaat het meteen mis. Want mijn engagement komt dus eigenlijk voort uit een soort ijdelheid. Nog even los van het feit dat ik veel te onhandig ben om echt iets groots aan de wereld bij te dragen.

Wat is daar actueel aan?
Ik merk dat ik, ondanks dat ik alles kan opzoeken op het internet en de hele dag bergen met berichten en nieuwsfeiten op me af krijgt, steeds minder overzicht heb. Is het daar nou ook al oorlog? Blijken ze in die sector ook malafide methodes toe te passen? Kan mijn moeder straks nog gewoon naar een bejaardenhuis of kan ik maar beter vast een stretcher voor haar kopen? Als er zoveel onduidelijkheid is, dan moet je volgens mij oppassen voor iemand die doet alsof hij de goedheid zelve is en precies weet hoe alles zit. En zo'n type speel ik in de voorstelling.

Wat heb je gedaan voordat je het theater inging?
Een hele rits aan studies. Die ik, om mijn ouders niet teleur te stellen, ook nog heb afgemaakt. Ik heb politicologie en religiewetenschap gestudeerd. En daarna ben ik naar de Koningstheaterakademie gegaan, een cabaretopleiding die onder andere ook Pieter Derks en Katinka Polderman gevolgd hebben.

Heb je zin om de voorstelling door het hele land te gaan spelen?
Absoluut! En vooral in gemeentes waar net iets groots gebeurd is, een frauderende ambtenaar of zo. Het leukste is om dat soort dingen mee te nemen in de voorstelling.




Code Rood van Patrick Nederkoorn is op vrijdag 19 december 2014 te zien in Schouwburg Almere.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten