maandag 15 december 2014

Blog van ambassadeur Arie: Een avond met Dorus



Ambassadeur Arie ging voor ons naar de musical Een avond met Dorus en nam zijn dochter mee. Een uitstekende avond uit voor zowel vader als dochter, zo blijkt wel uit zijn verslag.



Het publiek was in hoofdzaak ouder dan ik. Mijn dochter was zeker te weten de jongste die in de zaal zat. Bij binnenkomst was de sfeer er al. Een podium dat was ingericht naar het café waar Dorus altijd zijn optredens deed. Ik vond het ook heel leuk dat er mensen uit het publiek werden gehaald om als gasten in de show te fungeren en die aan het einde van het eerste gedeelte met Dorus op de foto mochten. Daarna bedankte Dorus deze mensen ook persoonlijk. Geweldig en zeer attent!

Het publiek was erg enthousiast tijdens deze voorstelling en de liedjes werden uit volle borst meegezongen. Zelfs een aantal spreekteksten konden verschillende mensen uit het hoofd. Het was nostalgie van de bovenste plank. Het eerste gedeelte voor de pauze was leuk, fris, vrolijk en liet het mooie gedeelte van het leven van Dorus zien. Het ging hem in dit gedeelte goed voor de wind.

Het tweede gedeelte na de pauze was droevig, triest en dat kon je aan het publiek ook merken. In dit gedeelte werd je in het verhaal meegezogen en voelde je de frustratie en eenzaamheid van Dorus. Daarnaast werd je meegenomen in zijn levensverhaal, wat ik allemaal niet wist. Ik vond dit gedeelte ook zeer interessant en het boeide aan alle kanten. Het verhaal achter de figuur Dorus kwam heel goed tot z’n recht en werd perfect neergezet door Henk Poort. Ik vind dat hij zich prima ingeleefd heeft in deze persoon en dat kwam op het toneel ook heel sterk naar voren en goed tot z’n recht.

Deze musical is een culturele must voor, niet alleen de oudere mensen die Dorus hebben meegemaakt, maar ook de jongere generatie, zoals ik zelf en mijn dochter. Het tweede gedeelte boeide haar ontzettend, terwijl zij amper wist wie Dorus was. Het enige wat zij van Dorus kende was het lied van de twee motten. Dit is een stukje cultuurgeschiedenis dat niet verloren mag gaan, dus ik zou een ieder, jong en oud, aanraden om deze voorstelling te gaan bekijken. Voor mij is Henk Poort gewoon Dorus!

Chapeau ook voor de kleine cast, die met z’n allen het een mooi geheel maakte en Johnny Kraaykamp jr die als Kees Manders ook heel goed uit te voeten kon. Het leuke aan deze voorstelling vond ik ook dat er veel instrumenten werden bespeeld door de cast zelf. Dit maakt het levendiger en het trekt zeker meer de aandacht van het publiek. Dorus bleef de gehele voorstelling door ook de interactie opzoeken met het publiek en dat werkte prima.

Schouwburg Almere mag trots zijn dat Dorus komt!

Een avond met Dorus | met Henk Poort, Johnny Kraaykamp e.a.
vrijdag 19 december 2014

meer info en tickets


Geen opmerkingen:

Een reactie posten