zaterdag 7 februari 2015

Interview Miss Montreal: Thuis bij Sanne



Tweede theatervoorstelling van Miss Montreal intiem en huiselijk
ROND DE KEUKENTAFEL MET DE ‘ONMEUNIG’ LEUKE SANNE HANS


Sanne Hans en haar band zijn vanaf februari in de Nederlandse theaters te zien met hun tweede theatervoorstelling ‘Onmeunig Sanne’. Net zoals in haar debuutvoorstelling ’S-SS-SSS-Sanne’ zal de populaire zangeres ook dit keer het achterste van haar tong laten zien met uit haar eigen leven gegrepen anekdotes en persoonlijke liedjes. Het uit het Oosten van het land afkomstige woord ‘Onmeunig’ betekent ‘heel’ of ‘ontzettend’ en is een woord dat de uit Dedemsvaart afkomstige Sanne zelf regelmatig gebruikt. “Ik wilde mijn show zo noemen zodat mensen uit het Westen van het land weten dat ik er trots op ben uit het Oosten te komen. En je komt in deze voorstelling gewoonweg onmeunig veel over mij te weten!” 


In 2012 nam Sanne Hans de stap naar het theater; dat bleek een schot in de roos. Sanne noemt haar theaterdebuut een waardevolle leerschool.  “Deze nieuwe voorstelling is professioneler dan de eerste. Ik heb van die voorstelling geleerd dat ik altijd heel dicht bij mezelf moet blijven. Het is nu allemaal iets compacter. Ik speel nieuwe liedjes, vertel andere verhalen, en in beiden ga ik dieper in op bepaalde aspecten uit mijn leven. Wat veel mensen bijvoorbeeld niet zullen weten, is dat ik mij soms best eenzaam voel in dit vak, omdat niet iedereen snapt hoe mijn werk echt in elkaar steekt. Sommige mensen klagen dat ze me nooit zien, omdat ik altijd druk ben. Dat is soms lastig.” Samen met vakgenoot Guus Meeuwis zette ze dit gegeven om in een nieuw Nederlandstalig liedje, getiteld ‘Alles Hier Is Ook Van Jou’, waarmee ze de voorstelling op ludieke wijze afsluit.

Van alle muzikale markten thuis
Sanne Hans is van alle markten thuis, en draait haar hand niet om voor Engelstalig of Nederlandstalig repertoire. Tijdens deze tour staan Nederlandstalige liedjes echter meer dan voorheen centraal. Naast de vruchtbare samenwerking met Guus Meeuwis, schreef ze voor deze voorstelling ook nieuw materiaal met zanger Paskal Jakobsen en bassist Peter Slager van Bløf. Het resultaat heet ‘Ik Zoek Alleen Mezelf’. “

‘Meisje van het Oosten ‘ is al wat ouder, en schreef Sanne met Nielson, met wie ze ook de grote hit ‘Hoe’ schreef. Bijzonder is het nummer ‘Los Bij Elkaar’, waarin Sanne zingt over de scheiding van haar ouders, en hoe haar dat heeft beïnvloed. “Ik start de show ermee, dat is super heftig! Toen ik zelf de scheiding van mijn ouders meemaakte, kon ik geen liedje vinden die mijn gevoel goed verwoordde. Ik heb een tekst geschreven die iedereen raakt, en die iedereen snapt.” Een EP met daarop de vier nieuwe Nederlandstalige liedjes zal exclusief te koop zijn tijdens de theatertour.

Naast nieuw Nederlandstalig materiaal zingt Sanne ook haar eigen Engelstalige hits, al dan niet in een nieuw jasje gegoten. Daarnaast zingt ze met bandleden Thijs, Mitch, Peter en Kobus een
4-stemmige a-capella uitvoering van de jazzklassieker ‘Mr. Sandman’, en brengt ze een verrassend leuke medley waarbij, aldus Sanne, “iedereen zich de ballen uit de broek lacht”.

Thuis bij Sanne
‘Onmeunig Sanne’ vindt plaats in een huiselijke sfeer. Sanne brengt een deel van haar persoonlijke leven mee naar het theater, waaronder haar eigen keukentafel, een wijnrek vol lokale wijnen en een wand met foto’s van zichzelf en haar band door de jaren heen. “Het podium wordt zo echt mijn thuis. We zitten aan tafel, drinken een wijntje,  praten over ons leven en doen een Rubiks kubus-wedstrijd. Zo komt het publiek ‘onmeunig’ veel over mij en mijn band te weten.” Deze persoonlijke benadering is typerend voor Sanne, die ieder half jaar een aantal fans bij haar thuis uitnodigt voor een barbecue en een intiem optreden. Ook is ze na iedere voorstelling in de foyer te vinden, waar ze handtekeningen uitdeelt en een praatje maakt met de bezoekers.

Sanne zou Sanne niet zijn als ze ook voor deze voorstelling geen originele invalshoek zou bedenken. Iedere show selecteert ze iemand uit de zaal waarvoor ze in de pauze een persoonlijk Nederlandstalig liedje schrijft. Na de pauze zingt ze het liedje voor die persoon, terwijl ze samen aan de keukentafel zitten. Sanne: “Ik dacht ‘ik wil iets doen met mijn leven’. Ik heb zeker niks te klagen, maar soms ben je zoveel aan het optreden dat je denkt ‘waar ben ik mee bezig?’. Ik ben niet zo van de goede doelen, en wilde een steentje bijdragen op mijn eigen manier. En hoe kun je een fan blijer maken dan door een speciaal liedjes voor hem of haar te schrijven! Aan het einde van de tour heb ik zo’n 49 nieuwe liedjes, dat is zo tof!”


Miss Montreal | Onmeunig Sanne
vr 10 april 2015
meer info en tickets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten