maandag 30 maart 2015

Interview Lucretia van der Vloot: "Ik zing oude liedjes met nieuwe emoties"






Ze zit dit jaar 25 jaar in het theatervak. Zangeres Lucretia van der Vloot (46) vond het een mooie aanleiding voor een nieuwe soloshow. Haar vierde alweer. Begeleid door pianist Rob van Zandvoort zingt ze in Altijd alles over familie, vriendschap en natuurlijk de liefde. Dat doet ze op de loepzuivere, ontwapenende en komische manier die het publiek van haar gewend is.

Wat betekent Altijd Alles voor jou?
“Altijd Alles gaat voor mij over het leven. In mijn leven gebeurt altijd alles tegelijkertijd. Ik wil en voel het ook altijd allemaal en voor de volle honderd procent. Ik wil niets missen. Bij mij is het hollen of stilstaan. En als ik dan stilsta, sta ik ook écht even bewust stil. Bij de mooie en minder mooie dingen. En dat is eigenlijk precies wat ik doe in mijn theatershow. Met mijn liedjes sta ik stil bij de thema’s in een mensenleven. Het is vooral allemaal heel herkenbaar.”

Wat zijn die thema’s voor jou?
“Voor mij is dat altijd familie, vriendschap en natuurlijk liefde. Zïj geven mij kracht. Dat is ook de rode draad in de show. Ik doe altijd alles met liefde, passie. Voor familie, voor vrienden, voor het theater en de kunst. En díe liefde, die kracht, wil ik aan het publiek overbrengen, doorgeven via mijn liedjes.”

Wat kan het publiek verwachten van Altijd Alles?
“Altijd Alles is volledig Nederlands. Ik zing anderhalf uur lang oude en nieuwe liedjes. En die oude liedjes zijn eigenlijk ook nieuw, want ik zing ze met nieuwe emotie. Dat heeft voor mij met het ouder worden te maken. Als ik nu Missen zing bijvoorbeeld, over mijn moeder die haar moeder heeft moeten missen, gaat dat bij mij door merg en been. Ik word ouder en mijn moeder ook. Dan komen de dingen toch dichterbij. Ja, deze show is voor mij heel persoonlijk en intiem.”

Zijn de nieuwe liedjes in dezelfde lijn als de oude?
“Er zit een stukje van mij, mijn karakter of ervaringen, in ieder verhaal dat ik via de liedjes vertel. Dat is ook zo met de nieuwe liedjes. Het leven bestaat uit fases en in iedere fase stel ik mezelf vragen. Wie ben ik, waar sta ik en waar wil ik naar toe? In Wie hoort mijn stem zing ik daarover. Die zoektocht. En in het up tempo nummer Afgeleid heb ik het over de druk van social media. Het repertoire van Altijd alles is echt heel divers.”

Hoe vat je Altijd Alles het best samen?
“Altijd Alles is emotie. Gevoelens van geluk, verdriet, passie en angst  krijgen in mijn liedjes een gezicht. Het leven is mooi in al haar facetten. Interessant en vooral vaak heel grappig. Dat zie en hoor je terug op het podium. Want Altijd Alles staat zeker ook voor altijd alles met een knipoog. Daar hou ik van, lachen. Humor!”


Door Bianca Samethini

Lucretia van der Vloot | za 17 april 2015
meer info en tickets



Geen opmerkingen:

Een reactie posten