maandag 2 maart 2015

blog van Judith: Troep van Firma Mes



Ambassadeur Judith bezocht de voorstelling Troep van Firma Mes. Een voorstelling die begon met een kijkje in haar eigen tas. Hoeveel spullen zaten daar al eigenlijk niet in....



Op donderdagavond 12 februari heb ik de voorstelling Troep van Firma MES bezocht in Theater Bellevue, in Amsterdam. Voordat ik naar de voorstelling ging, heb ik mijzelf even ingelezen op de website van het gezelschap (http://www.firmames.nl/projecten/troep/ ). Hier vond ik al gauw het thema van de voorstelling: ‘Over het leven met maar acht spullen’. Dit thema begint meteen te prikkelen. Wat wil ik houden als ik maar acht spullen mag bezitten? Ik kijk in mijn tas en zie daar al gelijk minstens 15 spullen die ik wil houden: laptop, telefoon, portemonnee, sleutels, lippenstift, noem maar op.

Bij binnenkomst staan de drie acteurs al klaar op het podium. Om hen heen staan enorm veel spullen. Zelf herken ik al een Blond-mok die er tussen staat. De voorstelling begint rustig met de acteurs die één voor één een zin zeggen. Al snel wordt het tempo wat opgevoerd en gaan de acteurs verschillende karakters spelen. Het leuke hieraan vind ik dat zij door kleine kleding- en stemveranderingen opeens een compleet ander persoon zijn. Daarnaast ondersteunen de lampen en de muziek dit natuurlijk ook. De serieuze en grappige stukken worden goed met elkaar afgewisseld door de diverse personages.

Persoonlijk vind ik dat alle acteurs hun rollen volledig eigen maken. Ze hebben allemaal een gelijk aandeel in het stuk en doen dit op een vrolijke manier. Als publiek word je vanaf het begin meegesleurd in het verhaal over de spullen. De acteurs zoeken tijdens de voorstelling ook interactie met het publiek door vragen te stellen. Deze interactie maakt het levendig voor het publiek. Met de verschillende spullen, zoals een krukje, maken de castleden ook nog muziek. Dit vond ik hartstikke knap, omdat ze dit met ‘gewone’ spullen doen.

Het is een hele toegankelijke voorstelling die, denk ik, iedereen leuk vind. Alle bezoekers bij het Bellevue liepen in ieder geval vrolijk en lachend de deur uit. Zelf vind ik het ook een hele grappige voorstelling, waarbij gebruik wordt gemaakt van veel grappige inkoppers. Ik raad ook jonge mensen aan om naar de voorstelling te gaan, omdat er zoveel herkenbare vergelijkingen met jezelf in zitten.

Troep van Firma MES
donderdag 12 maart 2015 | Schouwburg Almere
meer info en tickets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten