woensdag 28 september 2016

Richard Kemper en Rick Engelkes samen in 'Hart tegen Hart'


Richard Kemper heeft een jaartje vrij van Veldhuis & Kemper, het cabaretduo dat hij met Remco Veldhuis vormt. Een jaar waarin hij vrijwilligerswerk wilde gaan doen, maar uiteindelijk samen met Rick Engelkes een nieuw toneelstuk op de planken brengt: Hart tegen Hart. En dat is meteen het acteerdebuut van de cabaretier!




Hart tegen Hart vertelt het verhaal van twee bevriende stellen, die elkaar tijdens een etentje eens flink de waarheid vertellen. Het resultaat: vileine gesprekken en ongemakkelijke situaties, soms zo herkenbaar dat het pijn doet.

Van dromen over nietsdoen naar een toneelstuk schrijven, produceren en spelen. Hoe gaat dat?

Richard: ,,Eigenlijk heel simpel. Ik lag op het strand tijdens mijn vakantie op CuraƧao en in een soort flits wist ik het. Rick en ik werkten eerder samen en we zijn vrienden, dus het voelde heel goed om met hem iets te gaan maken.”

Rick: ,,Hij belde me op vanaf zijn vakantieadres dat het tijd was om samen een productie te doen. We hebben samen de grote lijnen bedacht, waarna tekstschrijvers Roos Schlikker en Erris van Ginkel het script hebben geschreven. We wisten al snel dat het om twee stellen moest gaan en een scheiding, maar we wilden er geen zwaar stuk van maken. Het is een relatiecomedy geworden die schuurt.”

Rick, jij had al drie jaar niet meer gespeeld…

,,Ik had me voorgenomen om me alleen nog maar te focussen op produceren. Ik werd altijd onrustig als ik het ene of het andere niet deed, maar ik wilde me nu echt storten op verschillende producties. Toch hoefde ik niet lang na te denken toen Richard me belde. We hadden al heel vaak tegen elkaar gezegd dat we samen in een stuk wilden spelen. Het is nu heel druk, maar ik krijg er ook wel heel veel energie van als ik speel.”

Richard, jij schreef mee aan het script en bent verantwoordelijk voor de muziek. Dat zijn best veel taken!

,,Maar ik vind alles ook heel leuk om te doen! Mijn aandeel in het script is bescheiden. Ik heb Roos en Erris laten schrijven en vervolgens heb ik heel veel grappen aan hun script toegevoegd. Veel daarvan is er ook weer uitgehaald. Je moet ook geen aaneenschakeling van grappen krijgen, het is tenslotte belangrijk dat we een verhaal vertellen. De muziek maakt het stuk lichtvoetig en verrassend. Mijn personage kruipt graag achter de piano, soms samen met Marjo, die wordt gespeeld door Sandra. We zingen geen hele nummers, maar wel een aantal coupletten en refreinen. Het hadden zo Veldhuis & Kemper-liedjes kunnen zijn.”

Vertel eens over jullie personages.

Richard: ,,Ik speel Marc, die mediator is. Hij is een man die graag wil worden gehoord en gewaardeerd. Erris, een van de tekstschrijvers, kent mij goed; we hebben ooit samengewoond in een studentenhuis. Hij weet wat bij mij past; het is dus een rol waarin ik dicht bij mezelf kan blijven. Remco (Veldhuis - red.) heeft mij weleens omschreven als een man met een groot hart en te korte armen. Dat is Marc ook. Hij wil iedereen bij zich houden, maar dat lukt hem niet.”

Rick: ,,Rob is een stuk rustiger dan Marc. Meer het type dat de kat uit de boom kijkt. Hij wil de vriendschap met Marc vasthouden, maar het lukt hem niet. Rob is succesvol en heeft veel geld verdiend. Omdat hij weet dat Marc dat niet trekt, verzwijgt hij dit. Rob kan zich moeilijk uiten. Af en toe krijgt hij een driftbui en gooit hij alles eruit.”

Richard, hoe bevalt het acteren jou?

,,Ik vind het superspannend! Die anderen kunnen heel goed acteren, dat vind ik gaaf om te zien. Zij hebben ervoor geleerd en kunnen zich zo schaamteloos opstellen. Daar moet ik wel aan wennen. Ik was echt gesloopt na elke repetitie. Het is ook wennen dat ik minder rustmomenten heb. Als ik met Remko een voorstelling maak, is de rolverdeling fiftyfifty. Dan heb je soms een paar minuten voor jezelf en dat zit er nu niet in. Als kleuter wilde ik al toneelspeler worden, maar ik ging na een studie communicatie in de reclame werken en werd later pas cabaretier. Nu is die droom dan toch uitgekomen.”

Wat willen jullie met de voorstelling losmaken?


Rick: ,,Hart tegen Hart gaat niet alleen over man-vrouwrelaties, maar ook over vriendschappen. Over de onuitgesproken dingen en elkaar eens de waarheid durven zeggen. Ik hoop dat mensen daar om kunnen lachen en dat ze erover napraten.”

Richard: ,,Voor het publiek zou het moeten draaien om de drie G’s: heb ik iets Geleerd, heb ik Gelachen en ben ik Geraakt? Ik hoop dat ze op al deze vragen ja kunnen antwoorden. Het lijkt me mooi als ze zich na afloop afvragen wat ze nou hebben gezien. Het is geen cabaret, geen toneelstuk en geen musical, maar een andere vorm met elementen uit die drie. Wat het ook anders dan anders maakt, is dat ik de zogenoemde ‘vierde wand’ doorbreek. Ik praat tegen het publiek, zoals Kevin Spacey in de tv-serie House of Cards tegen de camera doet.”

Rick: ,,Wat Richard dan doet, is heel cabaretesk. Maar we gaan vervolgens net zo makkelijk door in het spel of in de muziek. Ik heb best veel relatiestukken gemaakt, maar niet eerder op deze manier. Richard en ik hebben allebei een andere achtergrond en daardoor een eigen inbreng, die heel mooi samensmelt op het podium.”




Hart tegen hart is op woensdag 12 oktober te zien in Kunstlinie Almere Flevoland.
Meer info en tickets



Geen opmerkingen:

Een reactie posten