maandag 18 februari 2013

Interview: Marieke Visser


Cabaretière Marieke Visser won in 2009 de persoonlijkheidsprijs op Cameretten. Op zondagmiddag 3 maart brengt ze haar theatervoorstelling 'Onder de mensen' naar Theatercafé Waterfront.



Wat kunnen bezoekers verwachten als ze een avond naar Marieke Visser gaan?
Humor en ontroering, fysiek en muzikaal, tragikomisch, absurd maar ook herkenbaar.
Of zoals de jury van Cameretten schreef; mooi, triest en eenzaam, maar vooral om te lachen.

Kun je kort vertellen waar de voorstelling ‘Onder de mensen’ over gaat?
De voorstelling gaat over communicatie tussen mensen waarin met de beste bedoelingen toch heel veel mis gaat. Bijvoorbeeld; hoeveel koffie schenk je als de watermeter op bezoek komt? De Doutzen blues, wedding dresscode, mooie mannendag, terugtrekkend tandvlees. Kortom, grappige, soms ongemakkelijke maar vooral herkenbare situaties uit het dagelijks leven.

Heb je er altijd van gedroomd om je eigen avondvullende theatershow te hebben?
Ik was altijd bezig met verhaaltjes schrijven en toneelstukjes doen. Ik weet nog mijn eerste optreden tijdens het kerstspel op de basisschool. Zo'n grote kerk vol met mensen en dan spelen en zingen! Als beroep wilde ik vroeger allerlei andere dingen, bij Artsen zonder Grenzen, werken als correspondent in het buitenland, fotograaf of straaljagerpiloot worden. Maar bij alles wat me interessant leek zei iedereen altijd dat het zo ontzettend moeilijk was om er te komen. Dus toen dacht ik, als toch alles moeilijk is, laat ik dan maar gewoon doen wat ik het allerleukst vind. De gedachte dat ik een eigen show zou kunnen hebben is echt gegroeid door eerst 10 minuten te spelen, daarna een half uur en uiteindelijk wordt het een avondvullende show. Tijdens Cameretten durfde ik voor het eerst te denken dat het weleens zou kunnen lukken.

In 2009 won je de persoonlijkheidsprijs van Cameretten, wat is er na die tijd allemaal over je heen gekomen?
Ik weet nog dat ik met vlinders in mijn buik het aanmeldingsformulier op de bus deed! En toen ik van tevoren in het Luxor Theater op dat grote podium stond in die immense zaal, toen wist ik, hier ga ik knallen! Fantastisch om zo'n prijs te winnen en een aanmoediging om door te gaan. Onderdeel van de prijs is het meedoen aan de Finalistentournee. Een prachtige kans om mezelf aan het publiek te laten zien in uitverkochte zalen door heel Nederland! Toen was ik echt verkocht aan het optreden. Ik vond onderdak bij Theaterbureau Grünfeld en begon te werken aan een avondvullende voorstelling en alles wat daarbij komt kijken. Het verzinnen van een titel, het ontwerpen van een eigen website en natuurlijk een flyer. Mijn flyer heb ik letterlijk thuis aan de keukentafel gemaakt, zelf papieren poppetjes knippen. En natuurlijk het belangrijkste, mijn programma schrijven en zoveel mogelijk spelen: op open podia en als voorprogramma van cabaretier Jochen Otten. De volgende stap was het promoten van mijn voorstelling, voorproefjes geven en mensen enthousiast maken.  Zo stond ik op de Uitmarkt (de opening van het nieuwe culturele seizoen) in een stampend vol Theater Bellevue in Amsterdam dat uit z'n dak ging. Dat was te gek! En nu dus in mijn eentje op tournee. Dat is wel heel cool, eerst speelde ik onder de vlag van Cameretten en nu komen mensen speciaal om mij te zien. Het blijft een beetje bizar als ik bijvoorbeeld door Nijmegen loop en ineens mijn eigen poster zie hangen! En dan ook nog spelen voor een uitverkochte zaal en enthousiast publiek, dat is wel een droom die uitkomt!

Hoe zie je jezelf over vijf jaar?
Dan heb ik heel veel opgetreden voor uitverkochte zalen zoals De Kleine Komedie en misschien zelfs Carré? Er zijn genoeg dromen, maar eerst natuurlijk heel Nederland veroveren met mijn voorstelling 'Onder de mensen'.

zondag 3 maart | 16.30 uur | Theatercafé Waterfront

Geen opmerkingen:

Een reactie posten