maandag 25 februari 2013

Interview Sjaak Bral


Sjaak Bral: ‘Cabaret is mijn missie. Dat is mijn plicht’







Je jubileumvoorstelling (15 jaar!) is getiteld ‘Hier en Nu’.
“Mijn inspiratie is het Hier en Nu, de reden van de titel. Een onderwerp in de voorstelling kan in het verleden zijn ontstaan, maar in principe ben ik bezig wat er nu aan de hand is in de samenleving. De moraal van deze voorstelling is dat tijd, na mate je ouder wordt, steeds kostbaarder wordt. Daar kom ik nu ook achter omdat ik zelf ook ouder wordt. Je kunt dan heel erg gaan mijmeren op avondjes met oude vrienden om herinneringen op te halen, of nadenken wat je met je rest van je leven wilt doen, maar je kunt volgens mij beter denken: ‘Ik vind het best zo, hier doen we het mee.’ Later komt veel sneller dan je denkt. Ik ervaar dat ook zelf ook zo. Ik denk daarom: ‘We gaan er nu een leuke dag van maken, want deze dag komt nooit meer terug.’.

In de voorstelling ‘Hier en Nu’ komt de zin ‘Er is meer verleden dan toekomst’ voor. Omschrijft deze zin het beste de voorstelling?
“Ja. Ik wilde actuelere voorstelling maken dan eerdere voorstellingen, daarin ging het vaak om een thema. Ik heb ruim de tijd genomen om met deze voorstelling aan de slag te gaan. Ik was gewend om dingen sneller weg te gooien, nu had ik een paar items waarvan ik niet goed wist wat ik er mee moest. Achteraf heb ik te lang, in twintig try-outs, door zitten rommelen. Dat mag, het publiek heeft een leuke avond gehad.”

Zijn je voorstellingen ook minder Haags geworden?
“Ja. Het is geen ding meer, ik heb het accent niet meer nodig om grappig te zijn. In het begin dacht ik, het lachen zal het wel komen omdat ik lekker (Bral gebruikt een vet Haags accent) zeg, in plaats van lekker. In het begin overdrijf je dat. Na mijn de derde programma ‘Hurken in de berm’ kregen we het grote publiek mee, toen begon ik te merken dat ik het accent niet moest overdrijven.”

In ‘Hier en Nu’ zit het type Van Zon. Een gepensioneerde ambtenaar bij wie Sjaak Bral in 1979 op het ministerie van Binnenlandse Zaken vakantiewerk heeft gedaan.
“Meneer van Zon is natuurlijk een samenstelling van een aantal personages die ik uit het werkelijk leven ken. Ik ben geen acteur, heb daar niet voor gestudeerd, dat is echt een vak. Vele typetjes in de cabaret bestaat dankzij goede grime en pruiken. Maar als de teksten klote zijn, wat vaak het geval is, dan is het alleen maar nadoen.”

Was het idee voor Van Zon meteen aanwezig bij de start van het schrijven?
“Ja, al vrij snel. Ik wilde Van Zon chiquer maken dan hij was. Hij heeft, in de ontwikkeling van zijn karakter, meer wijsheid - zeg maar een filosofische inslag- gekregen boven het Haagse. Dat past ook goed bij het serieuze thema van ‘Hier en Nu’. Van Zon zegt ook ‘klagen is aandacht vragen’ en ‘klagen is ruzie maken met jezelf’.

Moet Van Zon op straat kunnen rondlopen, zoals Van Kooten & De Bie types? 
“Ja. Hij moet zelfstandig, tijdloos en levensecht kunnen zijn. Ik ben pas tevreden als hij geloofwaardig overkomt. Kijk maar naar de wc-dame Bep Lachebek van Tineke Schouten, daar kan ze haar hele leven mee doen.”

geschreven door: Peter Schavemaker

Hier en Nu | Sjaak Bral
donderdag 18 april | 20.30 uur



Geen opmerkingen:

Een reactie posten