woensdag 23 oktober 2013

Interview Lex Passchier




Na ’39 steps’ en ‘Dial M for Murder’ brengt Het Thriller Theater dit seizoen ‘De man die het wist’, het derde en laatste deel van de Alfred Hitchcock Trilogie. In deze voorstelling passeren meer dan dertig films van ‘The master of suspense’ de revue, in een dynamisch, nieuw geschreven verhaal.

Op het toneel is een klein theater te zien, inclusief voordoek, voetlicht en coulissen. Bij binnenkomst zijn vijf acteurs druk in de weer met de laatste voorbereidingen. Ze spieken door het doek, warmen hun stem op en vechten ondertussen kleine conflicten uit. Dan begint de voorstelling en is niet alleen te zien wat er op het toneel gebeurt, maar ook daarbuiten: razendsnelle verkledingen, gesjouw met decors en rekwisieten, ruzies en stiekem geflirt. Als het verhaal een enorme vaart neemt is de grote vraag: houden ze het vol tot het doek valt?

Lex Passchier (36) is niet alleen producent van de voorstelling, maar schreef samen met regisseur Bruun Kuijt ook het script en speelt één van de vijf rollen. Passchier: ‘We hebben er heel bewust voor gekozen alles te laten zien wat normaal gesproken voor het publiek verborgen blijft. Dit kijkje achter de schermen geeft het verhaal dat zich op het werkelijke toneel afspeelt een extra lading. Want wat gebeurt er als er een vliegtuigje over moet vliegen, maar één van de acteurs daar een paar seconden eerder per ongeluk op is gaan zitten? Dan hebben ze een probleem en moeten ze improviseren.’

Met behulp van simpele attributen worden vele locaties tot leven gewekt, ondersteund door filmbeelden die op een groot achterdoek geprojecteerd worden. Wanneer een acteur op een stoel gaat zitten met een houten stuur in zijn handen, met op de achtergrond bewegende beelden van New York die gemaakt zijn door de achterruit van een auto, waan je je zonder enige moeite in een taxi. Passchier: ‘Op deze manier kunnen we eigenlijk alles laten gebeuren wat normaal gesproken op het toneel niet kan, terwijl het er toch geloofwaardig uitziet. Inclusief scènes in een rijdende trein, op het dak van een hotel in Washington of op het water.’

Behalve het gegeven van ‘toneel op het toneel’ en de samensmelting van theater en cinema, draait ‘De man die het wist’ toch in de eerste plaats om het spannende plot. Voor deze voorstelling schreven Kuijt en Passchier een volledig nieuw verhaal, waarin een man ten onrechte beschuldigd wordt van een moord die hij niet heeft gepleegd, op de vlucht moet slaan voor de politie en op zoek gaat naar de echte dader om zo zijn onschuld te kunnen bewijzen. Passchier: ‘Dit is een gegeven dat in veel van de films van Hitchcock terugkeert en dat wij als kapstok hebben gebruikt. Vervolgens hebben we uit al zijn films scènes, personages en locaties gehaald en die in het verhaal een plek gegeven. Dus natuurlijk komt de douchescene uit ‘Psycho’ voorbij en vallen vogels een telefooncel aan, zoals in ‘The birds’, al hebben we aan deze klassieke filmmomenten wel volledig onze eigen draai gegeven.’

Hoewel de meeste theaterbezoekers deze films wel zullen kennen, net als ‘Vertigo’, ‘North by Northwest’ en ‘Rear window’, wordt dat met titels uit de vroege periode van de Britse filmmaker al lastiger. Passchier: ‘Toch zijn ook al deze films in ‘De man die het wist’ verwerkt. Zelfs als je nog nooit een film van Hitchcock gezien hebt, is het prima te volgen en mis je het niet, maar voor de kenners zijn deze knipoogjes natuurlijk een extraatje.’

Met ‘De man die het wist’ viert Het Thriller Theater dit seizoen zijn tienjarig bestaan. Lex Passchier en zijn partner Rieneke van Nunen produceerden in die periode tien voorstellingen en brachten het thrillergenre na jaren afwezigheid terug in het theater. Passchier: ‘Het is ontzettend leuk om te merken dat we zo’n vast publiek hebben opgebouwd. Ik hoop onze trouwe bezoekers bij ‘De man die het wist’ opnieuw te mogen begroeten!’



Het Thriller Theater | Hitchcock 3: de man die het wist
do 24 oktober 2013 | Schouwburg Almere
meer info en tickets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten