donderdag 20 februari 2014

Blog: Wende Snijders




Het duurt nog ongeveer 49 dagen en vijftien minuten voordat ik op mag in de Schouwburg Almere. Terwijl ik dit schrijf zit ik in de zogenaamde ‘sponsfase’ voor ‘Last Resistance-The Theatre Sessions’.
Met ogen op schotels, oren op stelen, voelsprieten en smaaktentakels beweeg ik me door de dagen, op zoek naar zoveel mogelijk inspiratie voor de voorstelling.
Tijdens het schrijfproces van het album ‘Last Resistance’ liet ik me inspireren door figuren als Jeanne D’Arc, Arjuna (Bhagavad Gita), Odysseus, Mandela, Don Quichot, allerlei soorten strijders. Voor de theatervoorstelling wil ik verder onderzoeken wat strijdvaardigheid betekent: Waar vecht een mens voor? Wanneer vecht je door? Wanneer laat je los? Wanneer geef je op? Wat is overgave? Wat betekent strijdvaardigheid? Wanneer word je moe? Wanneer verhard je? 

Ik zie mensen soms moe worden, het maakt me angstig. Ik ben bang om moe te worden; Ik ben bang dat de nieuwsgierigheid afneemt. Hoe ontstaat nieuwsgierigheid? Hoe blijf ik nieuwsgierig? Hoe houd ik een open vizier? Hoe blijf ik luisteren? Wat is angst? Op het album ‘Last Resistance’ staat bijvoorbeeld het nummer ‘Devil’s Pact’. De Duivel roept mij, verleidt me om me ergens in te verliezen, verleidt me om niet te voorzichtig zijn. De Duivel staat voor de donkere kant, voor iets waar ik bang voor ben.
Ik kan kiezen om naar die angst te kijken en wellicht zal ik zien dat de angst een dogma blijkt te zijn. Wat komt daarvoor in de plaats?
Volgens mij is de kunst van nieuwsgierig blijven dat ik me altijd zal laten verleiden door vraagtekens, dat ik de dingen blijf durven zien zoals ze zijn, dat ik me daarin durf te verliezen, ook al is dat soms vermoeiend. Dat is in mijn ogen revolutionair, dat is strijdvaardig te noemen, dat is een kern van levenslust. Boven alles wil ik dat het voorstelling ‘Last Resistance’ een pleidooi voor die levenslust is, een pleidooi voor overgave, om open te blijven, om altijd te blijven dansen, zowel in het donker als in het licht.

Wende Snijders | Last resistence
donderdag 10 april | 20.15
meer informatie en tickets


Geen opmerkingen:

Een reactie posten