woensdag 19 februari 2014

Interview: Carry Slee over Afblijven! de musical



Na het boek en de succesvolle filmversie staat de bestseller Afblijven van Carry Slee nu als musical in het theater. Net als hoofdpersoon Melissa, die slachtoffer wordt van haar eigen onzekerheid, twijfelde ook Carry aan het begin van haar carrière aan zichzelf. “Ik vroeg mezelf steeds af: ‘Kan ik eigenlijk wel schrijven?’”

Toen zestien jaar geleden het eerste exemplaar van het boek Afblijven onder de drukpers vandaan rolde, had Carry nooit voor ogen kunnen houden dat haar boek uit zou groeien tot één van Nederlands populairste jeugdtitels. Laat staan dat de verfilming van Afblijven bijna 400.000 bezoekers zou trekken. En nu is er dus ook nog eens een musicalversie, die tot half mei in heel Nederland te zien is. “Ik ben enorm trots”, glundert Carry. “Ik was al zo blij dat mensen de tijd namen om dit boek te lezen. De filmversie en deze voorstelling zijn daarom echt een kroon op mijn werk.”

Carry weet nog goed hoe ze op het idee kwam om Afblijven te maken. “Toen ik op school van
een lerares een soortgelijk verhaal hoorde over een onzeker meisje dat de wereld van drugs in werd gezogen, kreeg ik meteen de drang om dit boek te schrijven. Wat zij mij vertelde maakte zoveel indruk – ook omdat mijn dochters toen zelf allebei pubers waren - dat ik niet anders kon dan schrijven, schrijven en schrijven.”

Zelfs nu, jaren nadat Afblijven werd uitgebracht, leeft het verhaal nog steeds onder jongeren. Carry snapt goed waarom. “Jongens en meisjes komen ook nu nog steeds met drugs in aanraking. Ze raken verzeild in een bizarre wereld waarvan ze de consequenties niet kunnen overzien. Afblijven gaat daar op in en laat zien hoe je er weer bovenop kunt komen en hoe belangrijk vrienden en ouders voor je zijn.”

Wie denkt dat Afblijven een ‘doorsnee’ musical is, heeft het volgens Slee goed mis. “Wat ik tot nu toe gezien heb, geeft mij veel vertrouwen; het wordt voor mijn gevoel een hele hippe, moderne voorstelling met stoere dans. Veel mensen denken dat musical iets heel plechtigs of ouderwets is. Nou, Afblijven niet, hoor. Dit swingt de pan uit. En omdat de cast heel jong en energiek is, kunnen jongeren zich goed met hen identificeren.”

Sterk in je schoenen staan
Een onbetwiste doorzetter, dat is Carry. Ze oefende jarenlang met schrijven voordat ze de stap nam om haar eerste boek uit te brengen. Een drive die ze herkent bij Melissa. Waar deze drive het leven van Carry een positieve wending geeft, gaat het hoofdpersonage juist onderdoor aan haar grote passie. “Melissa wil het liefst danseres worden, maar als ze vervolgens de kans krijgt om in een videoclip te dansen, bezwijkt ze onder de druk”, vertelt Carry. “Ze is onzeker en krijgt verkeerde vrienden die haar drugs geven. Daardoor stort ze regelrecht de afgrond in.”
 
Ook Carry zelf kende een periode met twijfels. “Ik vroeg mezelf steeds af: Kan ik eigenlijk wel schrijven? Ik heb mij gelukkig nooit door onzekerheden uit het veld laten slaan; voor mijn passie had ik alles over, al snap ik heel goed hoe meisjes als Melissa zich kunnen voelen.”
De beste manier om je twijfels te overwinnen is volgens Carry het omarmen van onzekerheden. “Als je jezelf accepteert, dan krijg je vanzelf vertrouwen. Kijk naar de dingen die je al kunt en zet door totdat het wél lukt. Als je iets heel graag wilt, dan komt het uiteindelijk altijd goed. Daar ben ik van overtuigd.”

Afblijven! de musical (12+)
donderdag 17 april

Geen opmerkingen:

Een reactie posten