woensdag 5 februari 2014

Interview Eric van Sauers en Cees Geel





ALS JE NIET LEEFT KUN JE NIET SCOREN is het tragikomische verhaal over mannenvriendschap. Echte vrienden stellen elkaar geen vragen en leggen hun ziel niet bloot. Als ze dat al doen dan is dat in metaforen en de beste metafoor voor mannen is natuurlijk voetbal. Raoul Heertje schreef het stuk waarin veel wordt gelachen maar er zijn ook momenten van ontroering en verbazing. ALS JE NIET LEEFT KUN JE NIET SCOREN laat mannen herkennen wat ze al jaren weten en laat vrouwen begrijpen hoe de wereld van mannen onderling eruit ziet. De tekst is van Raoul Heertje, de regie ligt in handen van Ruut Weissman en het wordt gespeeld door Cees Geel en Eric van Sauers.




Cees Geel en Eric van Sauers leerden elkaar kennen op de toneelschool in Amsterdam. Daar begon een vriendschap die sindsdien goed is geweest. ‘We lopen de deur niet plat bij elkaar’, zegt Eric, ‘maar het is altijd goed’. Wat dat betekent is niet makkelijk uit te leggen. ‘Maar dat hoeft ook niet’, zegt Cees. ‘Mannenvriendschappen worden niet besproken, maar beleefd’. En dat is precies waar het stuk over gaat.

Knap geschreven
Over hoe het allemaal begon zegt Cees; ‘Een tijd terug was ik aan het monteren in Lelystad voor de musical Hij Gelooft in Mij, samen met de regisseur, Ruut Weissman. Ruut vertelde mij toen dast Raoul Heertje het plan had om dit stuk te schrijven. Ik wist dat Raoul een fascinatie heeft voor mannenvriendschappen en ik vond het meteen leuk. Ruut vroeg me met wie ik dat eventueel zou willen spelen en toen stond Eric meteen bovenaan mijn lijstje. Maar die woonde in Barcelona op dat moment, dus dat was een probleem. We hebben toen wel wat aan Eric moeten trekken ja’, lacht hij.

‘Ja, en dat had niet alleen te maken met dat ik in Barcelona woonde’, vult Eric aan. ‘Ik had eerlijk gezegd ook wel wat twijfels. In de eerste plaats is het hele stuk een dialoog tussen twee vrienden. Dat is volgens mij de lastigste theatervorm. Alle informatie, alle spanning moet uit die dialoog komen, dat is nogal wat. En ik heb Raoul Heertje hoog zitten, maar veel ervaring als toneelschrijver had hij niet. Toch ging het allemaal steeds meer voor me leven en de eerste teksten van Raoul die ik zag hebben me echt overtuigd. Ik vind dat hij het heel knap geschreven heeft.’

De sfeer proeven
Op de première van Hij Gelooft in Mij kreeg Cees te horen dat Eric inderdaad zou meedoen: ‘Dat was wel een cadeautje ja’. Hoewel Cees en Eric in het stuk twee mannen spelen die gek zijn van voetbal en er alles van weten, zijn ze in werkelijkheid minder fanatiek met voetbal bezig. ‘Ik vind voetbal eigenlijk maar een saaie kijksport’, zegt Eric, ‘Ik vind de spanning leuk, het gedoe er omheen, de belangrijke wedstrijden. En de gesprekken die mensen erover kunnen voeren. Ik heb eens de wedstrijd Nederland-Frankrijk in het stadion gezien, en daarna zat ik om de een of andere reden met Frank de Boer en Philip Cocu de herhaling te kijken. Nou, toen heb ik me voorgenomen nooit meer over voetbal te praten. Daar kwam een jargon voorbij, ik wist gewoon niet waar ze het over hadden. Dus ik weet inmiddels; als je er niet miljonair door geworden bent, heb je geen verstand van voetbal.’

Cees was wat fanatieker, maar de laatste tijd had hij het gewoon te druk om er echt mee bezig te zijn: ‘Ik heb anderhalf jaar lang zes avonden in de week Hij Gelooft in Mij gespeeld, nou dan heb je niet veel tijd om iets anders te doen. En voetbal kijken op tv, dat is het niet voor mij. Ik zit veel liever in het stadion. Ik wil de sfeer proeven, erbij zijn. Als ik weer wat meer tijd heb ga ik zeker weer eens naar het stadion.’

Onbespied
In het stuk speelt praten over voetbal een belangrijke bijrol. Het doorbreekt de spanning, biedt humor en het geeft je de kans te laten zien wat je allemaal weet. Maar zoals iemand (was het Herman Kuiphof?) ooit zei: ‘Voetbal is de belangrijkste bijzaak van de wereld’; het gaat uiteindelijk natuurlijk om de vriendschap zelf. De twijfels, de angst, de hoop, het vertrouwen. ‘De overeenkomsten tussen mannen en vrouwen zijn denk ik groter dan de verschillen’ zegt Cees. ‘Er wordt tussen vrienden heel veel uitgewisseld, maar het eigenlijk maar om een paar wezenlijke zinnen. Als die gezegd zijn kan er meteen weer een grap overheen komen, of een andere bliksemafleider, maar zo gaan die gesprekken. Dat heeft Raoul Heertje heel knap geschreven. Mij lijkt het geweldig om het stuk samen met Eric zó te spelen, dat je je als publiek onbespied waant bij het volgen van een gesprek tussen twee vrienden. Dat is voor mij de uitdaging.’

Iedere voorstelling uniek
‘Hoewel ze het niet zo willen, bieden de twee vrienden eigenlijk een heel kwetsbaar tafereel, vult Eric aan. ‘Dat vind ik mooi en we gaan er alles aan doen om dat op het publiek over te brengen. Ik denk dat we elkaar daarin goed aanvullen. Cees heeft natuurlijk al behoorlijk wat ervaring met toneel. Vanuit mijn comedy en cabaret achtergrond ben ik weer wat meer gewend om op een zaal in te spelen, te improviseren. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat iedere avond, iedere voorstelling uniek zal zijn. Het wordt geweldig, ik heb er veel zin in.’

Als je niet leeft, kun je niet scoren | Eric van Sauers en Cees Geel
wo 12 februari 2014
meer info en tickets




Geen opmerkingen:

Een reactie posten