maandag 1 februari 2016

'Alice in Wonderland’ met live muziek vanaf 8 jaar



Met Alice in Wonderland, met live muziek op het podium en een veelkleurig, beweeglijk decor, zet regisseur Moniek Merkx opnieuw haar tanden in een jeugdklassieker van Lewis Carroll.

Dromen
“Alice gaat over groeien en over veranderen. In je dromen komt dat terug. Een droom kan echter zijn dan het echte leven".

Groeien
Jan Veldman schreef het script. Hij heeft er personages van vlees en bloed van gemaakt. Al die personages moesten in zijn hoofd passen. Of beter gezegd: in het hoofd van Alice. Want net als in de film Inside Out zijn alle personages in deze Alice in Wonderland verschillende karaktereigenschappen van Alice zelf geworden. Althans zo wil hij het zien.

Veldman: ‘Haar moeder die ook de kat speelt is steeds half aanwezig. Dat hoort bij de puberteit, Alice is half kind, half volwassen.  Dan is er de rode koningin, dat is de boze persoon in jezelf. Verder ben je ook de grijze muis. De hoedenmaker, de onaangepaste, ziet in alles een spel, is steeds de regels aan het veranderen. Ze heeft een theepot op haar hoofd. Als ze je niet mag buigt ze zich liefjes naar je toe en word je nat van de thee. De huilmevrouw staat voor “vroeger was alles beter”, het verdriet over de vergankelijkheid, over het moeten nemen van afscheid. Het belangrijkste personage in het stuk is de schrijver (die ook het konijn speelt). Hij is verlegen, bijna onzichtbaar, hij staat voor het pure kind in jezelf. Hij vertegenwoordigt openheid, gevoeligheid voor wonderlijke zaken, een open blik waarvan je hoopt dat iedereen die nog in zich heeft, nieuwsgierigheid. Dat is een talent dat we allemaal ooit hebben gehad. Uiteindelijk groeit Alice haar moeder voorbij en de rode koningin.Als een krachtig persoon komt ze uit de strijd. Dit wordt een spektakel, Alice wordt 3 meter hoog.’

Grillig
Je kunt veel van het boek zeggen, maar niet dat het past in een simpele structuur. Alice in Wonderland en ook het verhaal Alice in Spiegelland, dat erna kwam, is een amalgaam aan beelden. Geen rechttoe rechtaan verhaal, maar droomlogica, met wonderlijke verwikkelingen, terugkerende elementen en symbolische personages. Merkx: ‘Jan heeft een selectie van die droomscènes gemaakt, want ze pasten niet allemaal in het stuk. Dat geeft de voorstelling hetzelfde grillige gevoel als het oorspronkelijke verhaal. Je moet ook niet proberen er iets keurigs van te maken.

Onderstroom
Singer-Songwriter Djurre de Haan schreef de muziek onder de nummers, soms psychedelisch, soms meer harmonieuze filmmuziek. Maar hij koos er ook voor om een lied te componeren op een gedicht dat Lewis Carroll schreef. Een gedicht over die keer dat de schrijver ging bootje varen met een paar kinderen, en het verhaal van Alice begon te vertellen. Merkx: ‘Het is een ontroerend lied geworden. Het past ook goed bij het stuk en bij het einde.


De voorstelling is bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF) te zien op vrijdag 26 februari om 19.30 uur in de Grote Zaal. Voor kaarten: www.schouwburgalmere.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten