donderdag 11 september 2014

Agnes van God: drie topactrices, drie vrouwen en drie geheimen

Interview met Willeke van Ammelrooy, Noortje Herlaar en Eva van de Wijdeven









Drie vrouwen, drie geheimen. In het toneelstuk ‘Agnes van God’ nemen de topactrices Willeke van Ammelrooy, Noortje Herlaar en Eva van de Wijdeven hun publiek mee in het intrigerende verhaal rond een jonge non. In het klooster krijgt ze een baby die kort daarna dood wordt gevonden. Bij een zoektocht naar de achtergrond strijden ze alle drie voor hun eigen waarheid.

Het was voor producent Albert Verlinde al lang een hartenwens om ‘Agnes van God’ in de theaters te brengen, maar hij had zijn voorwaarde: "Zo’n aangrijpend verhaal kun je op het toneel alleen geloofwaardig maken als je de beste actrices kunt vastleggen. Daarom ben ik heel trots dat dat is gelukt. Want met deze drie vrouwen staat er echt een sterrencast."

In ‘Agnes van God’ vertolkt Willeke van Ammelrooy de rol van Moeder Overste. Na grote speelfilmsuccessen als ‘Antonia’ en tv-rollen in onder meer ‘Goede Tijden, Slechte Tijden’ keert Willeke hiermee terug naar haar oude liefde: het theater. Ze staat op het toneel met Noortje Herlaar die de naïeve jonge zuster Agnes speelt. Noortje brak door met haar hoofdrol in de musical ‘Mary Poppins’ en trok daarna een miljoenenpubliek met de tv-series ‘Moeder, ik wil bij de revue’ en ‘Ramses’. De derde hoofdrol is voor Eva van de Wijdeven, die de tv-kijker onder meer kent van de successeries ‘A’dam-E.V.A’. en ‘Celblok H.’. In ‘Agnes van God’ neemt Eva de rol van psychiater voor haar rekening.

Bevalling
Op verzoek van de rechtbank onderzoekt deze psychiater wat zuster Agnes weet van de overleden baby. De jonge non beweert dat ze nog nooit een man heeft aangeraakt en kan zich van de bevalling ook niets herinneren. Daarbij is het een raadsel wie de vader van het kind is, want in het voor de buitenwereld afgesloten klooster wonen alleen maar vrouwen. Het onderzoek draait om de vraag of Agnes naar de gevangenis moet of naar een behandelingskliniek, waarbij er steeds nieuwe invalshoeken opduiken. "Eigenlijk hebben de vrouwen in het stuk alle drie een geheime agenda", zegt Noortje Herlaar. "Stap voor stap ontdekt het publiek dat deze toneelkarakters allemaal beschadigd zijn geraakt door hun verleden. Door de wonden van vroeger zijn ze sterke vrouwen geworden, die in het klooster en in hun gedachtewereld een nieuwe veiligheid zoeken."

Film
Het toneelstuk ‘Agnes van God’ is in 1982 geschreven door John Pielmeier. Het was meteen een sensatie in Amerika. Drie jaar later volgde de gelijknamige film met Jane Fonda, die wereldwijd bewondering oogstte. "Toen ik die film zag, was ik enorm geraakt", zegt Willeke van Ammelrooy. "Het verhaal maakte zo veel indruk op me dat ik meteen voor me zag hoe het er op toneel moest gaan uitzien."  In deze nieuwe aanpak van het stuk worden de scènes omlijst door gezongen bijdragen van Noortje Herlaar. Met deze liedjes benadrukt ze opnieuw het mysterieuze karakter van zuster Agnes.

Brug naar deze tijd
"De kracht van het stuk is dat het een brug slaat naar deze tijd", zegt Willeke van Ammelrooy. "Want in de kern gaat het om geloven waar je voor staat, geloven in jezelf en geloven in de liefde." De sterke dialogen en de krachtige personages prikkelen het publiek om zich te herkennen in de toneelkarakters, meent Eva van de Wijdeven. "Zonder dat het zweverig wordt, helpt het verhaal je om je eigen idealen en keuzes tegen het licht te houden."

Volgens Willeke van Ammelrooy spoort de voorstelling bezoekers aan om bij zichzelf ‘naar binnen te kijken’: "Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die het gezien heeft er lang lang over zal napraten en nadenken. Zoals dat hoort, bij betekenisvol toneel."

'Agnes van God' is op vrijdag 16 januari 2015 te zien in Schouwburg Almere

meer info en tickets


Geen opmerkingen:

Een reactie posten