woensdag 9 januari 2013

Favoriete teksten van de acteurs





In Peer Gynt van Het Zuidelijk Toneel spelen Xander van Vledder en Han Kerckhoffs de hoofdrollen. Beide acteurs kozen een favoriet tekstfragment.


Een favoriet tekstfragment van Xander van Vledder die de jonge Peer speelt:
“Ik wil mee! Ik wil me schoon sponsen
In ’t bad van de striemende wind!
Ik wil leren vliegen en zalig plonzen
In een doopvont als een klein kind!”
(Peer Gynt in scène 2.4)

“Iedereen die volwassen is, verlangt er wel eens naar dat je een bepaalde stap terug kunt doen naar je kindertijd, toen je gespeend was van de verantwoordelijkheid die je later niet meer kunt ontlopen… Wat ik er ook mooi aan vind, is dat het tegelijkertijd gaat over de wens om los te breken uit datgene waar je dagelijks mee bezig bent.”



Een favoriet tekstfragment van Han Kerckhoffs die de oude Peer speelt:

“Iemand schreef, ik weet niet wanneer,
Ergens, ik weet echt niet meer waar,
Dat als je ’t heel ver hebt geschopt,
Doch jezelf verliest, dan heb je maar
Een loze krans rond ’n kale kop.
Zo stond het er, of iets in die trant,
’n Soobre waarheid, maar heel pregnant.”
(Peer Gynt in scène 4.1)

“Voor mij is deze tekst typerend voor Peer: er spreekt de zorg om zijn eeuwige zoektocht naar ’t zelf uit en ook de vrees voor de leegheid van zijn aardse bezittingen en prestaties. Peer poneert het met zijn gebruikelijke bravoure als De Waarheid, terwijl hij zich tegelijkertijd het citaat niet goed herinnert. Hij slaat er een slag naar. Alle tegenstellingen ineen.”


Geen opmerkingen:

Een reactie posten