zondag 13 januari 2013

Matthijs Rümke over de muziek in Peer Gynt



Peer Gynt van Henrik Ibsen is onlosmakelijk verbonden met de muziek van Edvard Grieg. Hoe geef je daar als regisseur je eigen draai aan? Regisseur Matthijs Rümke vertelt over de muziek in zíjn uivoering van Peer Gynt.





Matthijs Rümke: “Als je Peer Gynt ensceneert verhoud je je altijd tot de lange opvoeringstraditie van het stuk. De compositie die Edvard Grieg speciaal voor Ibsens stuk schreef, speelt daarin een belangrijke rol. Voor veel mensen is de muziek van Grieg zeer bekende en ook vertrouwde muziek. Beroemder ook dan het stuk zelf. Op de momenten dat Grieg het stuk echt begrijpt, werken zijn compositie en Ibsens tekst dan ook wonderschoon samen.

Strijbos en Van Rijswijk componeren geheel nieuwe muziek maar tegelijkertijd putten ze uit de muziek en de klanken van Griegs compositie. De muziek komt uit de tijd van de hoog romantiek, die wij nu vaak als zoet en bijna bonbonachtig ervaren. Ik wilde voor mijn voorstelling moderne muziek, maar ook Grieg zat in mijn hoofd en ik kreeg de ideale klik toen ik het Tilburgse componistenduo Jeroen Strijbos en Rob van Rijswijk tegenkwam. Zij lieten me hun muziekcompositie horen waarin ze Beethoven hadden ‘gerecyceld’ en toen wist ik: hen moet ik hebben. Zij componeren geheel nieuwe muziek maar tegelijkertijd putten ze uit de muziek en de klanken van Griegs compositie. Dit is precies de sfeer en stijl die bij onze Peer Gynt past. De manier waarop de jongens aan hun compositie werken en de muzikale score die ze voor ons stuk maken is precies zoals ik het me had voorgesteld en ze lopen samen op met onze repetities.”

Peer Gynt is op zaterdag 19 januari te zien in Schouwburg Almere.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten