vrijdag 18 maart 2016

Cas Jansen speelt Edward Snowden

De nieuwe spannende theaterthriller Snowden gaat over dat wat we vaak als vanzelfsprekend nemen, maar het niet altijd is: onze privacy. Er wordt meegekeken en geluisterd met dat wat we doen, schrijven en zeggen. Wat vindt acteur Cas jansen (38), die Edward Snowden speelt, daarvan?
In de zomer van 2013 leerde de wereld Edward Snowden kennen, een voormalig CIA-medewerker die als systeembeheerder bij de Amerikaanse veiligheidsdienst werkte. Hij liet ons zien met welke ongrondwettelijke privacy schendingen de NSA bezig was. Die zomer lekte Snowden honderdduizenden geheime documenten over de werkwijze van de NSA naar buiten. Het bizarre verhaal van deze klokkenluider, zo kreeg hij bijvoorbeeld geen eer voor zijn werk, maar moest zijn land ontvluchten, is bewerkt tot een voorstelling. Een theaterthriller over de missie van Snowden en hoe onze privacy onder druk is komen te staan.



Heeft Cas Jansen een gevoel bij de man Snowden? Cas: ‘Hij is een mysterieuze man, maar ergens ook een beetje simpel ventje. Die op elke foto dezelfde trui aanheeft. Maar ik vind hem vooral intrigerend. Waarom heeft hij het gedaan? Is hij zo empathisch dat hij de mensheid wil redden? Is hij ijdel en doet hij het vanwege de aandacht? Ziet hij zichzelf als een strijder? Dat maakt hem interessant om te spelen.’

Maakt hem dat de Nederlandse klokkenluider? ‘Nee, verre van. Ik vind het leuk om dit soort dingen aan de kaak te stellen, om mensen bewust te maken. Vergeet niet dat we er voor hebben gekozen om te leven met smartphones, om alles te delen, op elk moment. Dat is niet gratis, dat kost wat. En dat zijn dan geen euro’s, maar je privacy. Je moet er dus bewust mee omgaan. Op social media deel ik bijvoorbeeld geen privézaken en neem weinig kritische standpunten in. Niet omdat ik die niet heb, maar omdat ik die alleen deel met mijn vrouw en vrienden.’

Snowden liet zien dat Amerika met iedereen meekijkt, dat mensen worden gescreend, gesprekken worden vastgelegd. Hoe ver gaat dat? Kun je als acteur Snowden nog wel spelen? Voor je het weet staat er in Amerika een kruisje achter je naam. Cas: ‘Zo wil ik liever niet denken. Maar toch, stel ik wil volgend jaar naar Amerika op vakantie, kom ik het land dan in? Of ben ik een persona non grata omdat ik Snowden speel? Dat laatste zou toch de limit zijn. Ik moet er ook wel om lachen. Zie je het voor je, dat ergens in een kantoor in Washington DC twee mannen zich over een papier buigen waar mijn naam opstaat en bloedserieus tegen elkaar zeggen: ‘Die moeten we goed in gaten houden!’

SNOWDEN is een bloedstollende thriller van Allard Blom over klokkenluider Edward Snowden. Zijn missie, zijn bizarre verhaal en de relevantie daarvan voor ons allemaal. Met Cas Jansen en Myrthe Burger. Regie: Dick van den Heuvel.

SNOWDEN is bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF) te zien op woensdag 30 maart om 20.15 uur in de Grote Zaal. Voor kaarten: www.schouwburgalmere.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten