donderdag 10 maart 2016

Johan Goossens met nieuwe voorstelling ‘Daglicht’

Van Johan Goossens verscheen in 2014 de bestseller Wie heeft er wél een boek bij zich? over zijn ervaringen als leraar op een ROC in Amsterdam. Een klas met leerlingen is een spiegel: je leert naar jezelf kijken en je aan te passen aan de rol die je hebt. Daar heb ik ook als performer veel van geleerd. Behalve schrijver is hij dus nu ook succesvol als cabaretier.

Hij won in 2006 de jury-, publieks- én de persoonlijkheidsprijs op het Groninger Studenten Cabaretfestival. Sindsdien maakte hij drie theaterprogramma’s, waarvan de laatste, Leer mij de mensen kennen, werd genomineerd voor de Neerlands Hoop cabaretprijs. De voorstelling waarmee hij momenteel door Nederland toert, heet Daglicht. Voor deze voorstelling ontving hij 4 sterren van het Parool, de Volkskrant en de Theaterkrant. Mike Peek, van Het Parool, zegt in zijn recensie: “Goossens is een hele grote aan het worden."

 Ouders
’Tijdens het schrijven van deze voorstelling, had ik mijn moeder aan de lijn. Ze vroeg hoe het ermee ging, en voegde er meteen aan toe: “Ach, je moet maar zo denken, niet iedere voorstelling kan even goed zijn…” Haha, typisch mijn moeder. Het is echt een lieve vrouw, maar je moet haar niet bellen voor een peptalk. Mijn vader trouwens ook niet, die lijkt ook te denken dat alles wat ik onderneem op het punt staat te mislukken. Waarschijnlijk uit een soort bezorgdheid, maar soms is het ook vervelend. Telkens als ik iets bereikt heb, van het vinden van een huis tot het krijgen van goede recensies, zeggen ze: “Nou, daar bof je maar mee.” Ik wilde hier iets mee en ben toen op het podium maar letterlijk gaan vertellen wat mijn ouders zoal tegen mij zeggen. Het leuke was dat er behalve een lach ook meteen een golf van herkenning door die zaal ging. Ik krijg veel schouderklopjes in de foyer van mensen die zeggen: “Mijn ouders zijn precies zo!” Haha, misschien is die hele generatie zo.’ 

Stemmetje
‘Het lastige is dat ik op mijn 32e nog steeds een stemmetje van die ouders in mijn hoofd heb. Zo’n kritisch stemmetje dat zegt dat alles gaat mislukken en dat ik het allemaal verkeerd doe. Ik denk dat Daglicht daar over gaat. Dat klinkt misschien erg zwaar en therapeutisch maar de toon is licht. Er valt veel te lachen. Het mooiste vind ik het als het grappig én ontroerend is. Zoals het liedje over mijn vader die alleen maar kan laten merken dat hij van me houdt door me te helpen met klussen. Als er ook maar iets met me aan de hand is, komt hij plankjes ophangen. Mijn hele huis hangt vol met plankjes.’

Humor
‘Ik hou het meeste van de grappen waarin je jezelf herkent. Grappen die iets zeggen over hoe belachelijk het allemaal is, dit leven en ons geworstel. Ik hou ook erg van mensen als Marc-Marie Huijbrechts en Brigitte Kaandorp. Humor zit bij hen niet in de actualiteit, maar is heel menselijk. Liedjes zijn bij mij trouwens vaak grappig, geen momenten om even achterover te leunen. Mensen die dat niet weten, zie je vaak na twee akkoorden stoppen met luisteren. Later schrikken ze dan op als ze mensen om zich heen horen lachen.’

Daglicht
‘Mijn boodschap, voor zo ver ik die heb, is: ga maar gewoon maar aan de slag. Dat is in elk geval het belangrijkste dat ik zelf heb geleerd. Begin met de dag vóórdat die strenge stem begint te mopperen. Hup!’

De voorstelling ‘Daglicht’ is bij Kunstlinie Almere Flevoland (KAF) te zien op donderdag 17 maart om 20.30 uur in de Kleine Zaal.Voor kaarten: www.schouwburgalmere.nl



Geen opmerkingen:

Een reactie posten