maandag 6 mei 2013

Interview: Daisy Correia



Als dochter van een Nederlandse vader en Portugese moeder zit de fado haar in het bloed. Daisy Correia verovert met haar warme stem meer en meer het Nederlands publiek voor ‘haar’ fado. In haar nieuwe voorstelling ‘Daisy Correia canta José Afonso’ staat, zoals de titel al suggereert, in het teken van de belangrijkste folk- en politiek geïnspireerde musici in de Portugese geschiedenis: José Afonso.

Waarom een voorstelling over José Afonso?
‘Een paar jaar geleden kwam ik in aanraking met zijn muziek. Dit raakte mij en inspireerde mij om zijn muziek en zijn leven te ontdekken. Hierdoor vond ik het mijn doel worden om, 25 jaar na zijn dood, zijn werk en zijn verhaal te doen herleven. Hij heeft een bijzonder leven gehad en ook de manier hoe hij zijn liedjes heeft geschreven boeide mij. Het is iemand met een verhaal, een verhaal dat gehoord moet worden...’

Wat betekenen zijn muziek en zijn gedichten voor jou?
‘José Afonso schreef zijn muziek en gedichten op basis van ervaringen in zijn leven. Ik vind het erg mooi om te zien hoe hij dit naar muziek weet te vertalen. Zijn muziek is geen Fado, maar heeft wel de 'bluesnoot’ erin zitten, die de fado ook kent. Die zit in zijn zanglijnen, muziek en teksten. De zogenaamde 'blues' heeft mij geraakt denk ik.’

Je voorstelling heet ‘Daisy Correia canta José Afonso’, op welke manier komt hij naar voren in je voorstelling?
‘Enerzijds in het doel van zijn muziek, wat mij erg aanspreekt. Het doel van José Afonso was om iedereen als gelijke te behandelen, of je nu rijk, arm, blank, donker etc. bent. Gelijke rechten voor iedereen en samenzijn. Door met elkaar samen te zijn, kunnen we meer bereiken. En gek genoeg herhaalt dit proces zich eigenlijk weer. We leven in een wereld waar we alleen aan onszelf denken. Misschien zie ik het wel als doel om weer meer naar elkaar te luisteren en weer meer samen te zijn.
Die boodschap wil ik behouden, maar zijn muziek neem ik in de voorstelling meer mee naar het heden. 

Daisy Correia
za 25 mei | 20.30 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten