woensdag 1 mei 2013

Tip van Hans: Laat je raken door dans


Ik kan mij erg verheugen op vanmiddag. Dan komt het Introdans jeugdensemble voor de dans bij ons langs. Een prachtig gezelschap dat dans voor een breed en jong publiek heel toegankelijk weet te brengen.

Nu vind ik dans sowieso de mooiste theatervorm die er is. Dat is niet zomaar ontstaan. Ik ben ook maar een jongen die in de Indische buurt van Amsterdam is opgegroeid. Niet vanzelfsprekend een omgeving waar theater, laat staan dans, tot het repertoire aan familieactiviteiten behoorde. Mijn fascinatie is pas ontstaan nadat mijn echtgenote als programmeur in de theatersector aan de gang ging. Zij moest toen beroepshalve veel en verschillende soorten voorstellingen bezoeken (vervelend vak!). 

Ik werkte toen zelf nog in de gezondheidszorg. Om elkaar ook nog eens af en toe te zien, ging ik vaak mee naar die voorstellingen. Daar is mijn vonk voor het theater ontsprongen. Bij het zien van een aantal dansvoorstellingen merkte ik dat het regelmatig  gebeurde dat ik geëmotioneerd was. De combinatie van muziek, beweging en de perfecte lichaamsbeheersing van de dansers wisten dat op te roepen. Dat werd bevestigd toen ik mopperde op die vaak nauwelijks te begrijpen  teksten die je vaak in flyers bij en over dansvoorstellingen ziet. Iemand die toen naast mij stond zei: "Maak je niet druk, dans moet je raken, want als het een verhaal vertelt, is het literatuur!" 

Sinds die tijd ga ik gewoon in de zaal zitten en stel mij open voor wat er op het podium gebeurd. En geraakt word ik heel vaak! Ik kan het u écht aanraden! Het leuke is dat Introdans voor de jeugd, ook heel goed werkt bij volwassenen. Het appelleert weer eens aan je eigen fantasie. Veel meer dan al die dichtgetimmerde tv-series.

Introdans | Bont en Blauw (6+)
wo 1 mei | 16.00 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten