donderdag 2 mei 2013

Reisleider naar Soldaat van Oranje


Nog niet zo lang geleden had ik de eer om als 'reisleider' van een groep van onze bezoekers mee te gaan naar de musical Soldaat van Oranje. Die trip was via ons zelf georganiseerd en het was leuk te ervaren dat dit door de medepassagiers, een bus vol, werd gewaardeerd. Het was aan de hand van vragen van de reisgenoten erg leuk te ervaren dat er ook warme belangstelling is voor het reilen en zeilen van het theater achter de coulissen.

Die Soldaat van Oranje is toch wel een fenomeen geworden. Sinds de première op 30 oktober 2010 zijn er al zo’n 850.000 bezoekers geweest. Jaloers!!! Maar de beleving die je als bezoeker ervaart is dan ook erg groot. De magie van theater in optima forma. Je gaat anders naar buiten dan toen je binnenkwam.

Overigens geldt dat ook voor vrijwel alle voorstellingen die ook bij ons langskomen. Dat had ik bijvoorbeeld toen ik de eerste keer de voorstelling Ik ben er nog van Debby Petter zag. U kent haar wellicht nog uit haar periode als presentator van het NOS journaal en eventueel eerder van het theater toen zij deel uitmaakt van het cabaret van Youp van ’t Hek.

Ik kom hierop omdat het thema van die voorstelling hetzelfde onderwerp heeft als Soldaat van Oranje. Namelijk de oorlog. In de musical komen best wel wat aangrijpende beelden langs, die mijn gedachten ook naar Debby’s voorstelling brachten. Die gaat namelijk over haar joodse moeder die als kind alle verschrikkingen heeft meegemaakt. Bij haar terugkeer na de oorlog in Rotterdam kreeg ze als eerste vraag van de buurvrouw te horen: "Goh kind, ben jij er nog?". Toen Debby’s moeder, niet eens zo heel lang geleden de moed had haar verhaal te vertellen, werd Ik ben er nog de titel van het boek dat Debbie over haar moeder schreef. Een mooi en ontroerend verhaal dat zij ook nog  in  een boeiende solovoorstelling tot uitdrukking weet te brengen.

Debby Petter | Ik ben er nog
do 16 mei | 20.30 uur
Kaarten bestellen

Theater Express naar Soldaat van Oranje
do 20 juni
Kaarten bestellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten