maandag 30 september 2013

Interview Guy Clemens over Familie






Guy Clemens (1981) speelt in de nieuwe versie van Familie de rol van zoon Nico Tegenkamp.

 Kan u iets vertellen over het karakter dat u speelt?
“Ik speel Nico, de zoon van Els, die wordt gespeeld door Catherine ten Bruggencate. Nico is een man met geld, maar wel erg gesloten. Hij is wars van elke vorm van spiritualiteit. Alles in het leven is volgens hem concreet. En hij voelt zich eigenlijk niet geliefd door zijn moeder. Hij probeert vol goede moed het laatste weekend met haar samen in te gaan, zodat de familie op een mooie manier afscheid kan nemen.”

Waar gaat het stuk wat u betreft over?
“De titel zegt het al: familie. En wat is dat dan, familiebanden. Hoe diep die kunnen zitten. En dat het niet altijd van harte is. Familie is iets dat je hebt tegen wil en dank: soms is het fijn, soms niet. Maar het blijft toch familie.”

Wat maakt Maria Goos tot zo'n goede toneelschrijver?
“Maria kan heel dramatische situaties ontleden met enorm veel humor. En er daardoor juist meer waarde en betekenis aan geven. Doordat je als publiek af en toe de tijd krijgt om even te ontladen, komt het drama veel harder aan. Dat merk je ook als je stukken van haar speelt: ik heb eerder ook De Familie Avenier en Cloaca gedaan. Het publiek is enorm dankbaar als er iets wordt gezegd waarop ze fysiek even kunnen reageren met een lach. Maar tegelijkertijd neemt dat niets van de dramatische situatie weg.”

Kan je als acteur je personage zelf ontwikkelen, of heeft Maria die juist al heel erg gedefinieerd met haar teksten?
“Ik vind het als acteur vooral fijn dat je heel erg kan switchen binnen een voorstelling. Het ene moment kan je enorm grotesk uitpakken, om het volgende moment juist in de finesse van de situatie te gaan hangen. In eerste instantie moet je het personage neerzetten met heldere, grote karaktertrekken. En vervolgens krijg je de kans om dat enorm te nuanceren. En daar komt de pijn tevoorschijn. Dat doet Maria ontzettend goed.”

Is het lastig om een rol in te vullen die in de oorspronkelijke versie al zo goed werd gespeeld?
“Die vraag kregen we vorige jaar met Cloaca ook de hele tijd. Dan vroegen mensen 'wie speel je dan?', en dan zei ik 'ik speel Pierre'. Dat zei meer dan de naam van het personage, omdat iedereen zich Pierre nog herinnerde van de vorige versie: 'oh ja, dat deed Pierre toen zo fantastisch!'. En daar moest ik die mensen gelijk in geven, want ik heb Cloaca toentertijd gezien, en Pierre wás inderdaad fantastisch. Familie is anders, want die heb ik in 2000 niet gezien. Ik kan me wel goed voorstellen hoe Peter Blok de rol van Nico heeft gespeeld: ik heb met Avenier twee jaar met hem op het podium gestaan, dan leer je elkaar wel een beetje kennen. Ik had Familie wel heel graag gezien willen hebben. Er zitten scenes in het stuk waarvan ik denk 'jezus, hoe had jij dat gedaan!'. Ik kan me er wel een voorstelling van maken: 'oh ja, dat zal Peter zo gedaan hebben, maar dat gaat mij niet lukken'. Hij is een heel ander soort acteur dan ik: hij is een begenadigd technisch speler. Hij kan met heel kleine dingen heel grote emoties duidelijk maken. Ik doe dat anders, ik ben een heel ander type speler. Dus misschien heeft het ook niet zoveel zin om te gaan bedenken hoe Peter de rol heeft gespeeld.”

Guy Clemens (1981) studeerde in 2006 af aan de Amsterdamse Toneelschool. Zijn eerste rol bij Het Toneel Speelt was in het vierlijk De Geschiedenis van de Familie Avenier van Maria Goos (2007-2008) gevolgd door Geert in Op hoop van zegen en Remco in Truckstop. In de zomer van 2010 vertolkte Guy een rol in de succesvolle voorstelling Richard III van Orkater. Voor de rol van Pieter in Cloaca is hij recentelijk genomineerd voor de Arlecchino 2013. Guy is te zien in film en in televisiedrama’s zoals Keyzer en de Boer Advocaten, De Co-Assistent, S1ngle, De Troon, De vloer op en Levenslied.

Familie | Het Toneel Speelt
za 5 oktober | 20.15 uur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten