donderdag 19 september 2013

Tip van Hans: Fellini van Noord Nederlands Toneel




 
















Het is natuurlijk een voorrecht om zo’n vak als dat van mij, zoveel bijzondere mensen te ontmoeten. Al die artiesten met hun uiteenlopende talenten. Om jaloers op te worden! Het meest wordt ik getroffen door  theatermakers die met niet aflatende passie en volledig vanuit een oprechte motivatie proberen uiting te geven aan wat hen bezig houdt. Niet zelden zijn dit zeer maatschappelijk geëngageerde onderwerpen. Zij raken de makers kennelijk op zo’n wijze dat zij daarvoor een creatieve uitweg zoeken om aan hun gevoel over het thema uitdrukking te geven. Ik ben voortdurend verrast door de vormen die zij daarvoor weten te vinden en vooral wat het met mij doet. Ik betrap mijzelf er regelmatig op dat op dat ik kennelijk onvoldoende kritisch ben geweest ten aanzien van het onderwerp, of dat het stuk van invloed is geweest op  een andere zienswijze. Dat is ook wat toneel moet doen.  

Ik vind het leuk omdat ook het Noord Nederlands Toneel weer langs komt. Niet alleen omdat ik een jaar als zakelijk leider bij het gezelschap heb gewerkt, maar vooral ook door de verrassingen die zij altijd weer met zich meebrengen. Het afgelopen seizoen hebben ruim 450 bezoekers gratis kennis mogen maken met het NNT. De reacties waren erg positief!!  Nu is het kenmerk van het NNT dat geen enkele voorstelling te vergelijken is. Dat hangt ook van de regisseur af. Voor Fellini heeft Ola Mafaalani de regie gevoerd. In drie dingen is Ola niet verrassend. Het is altijd een spektakel!!  Het is qua vorm nooit voorspelbaar!! Het toneelbeeld is altijd spectaculair! Onze theatertechnici kijken altijd met vrees naar de komst van het NNT, want het betekent steevast extra veel werk.  Anderzijds vinden zij het erg leuk als dit gezelschap ,komt, omdat zij al hun talenten in het bouwen van deze voorstellingen kwijt kunnen.  Ik nodig u dan ook graag uit hiervan op 16 november a.s. getuige te zijn.
Overigens is het wellicht leuk om te weten dat er op dit moment in het filmmuseum Eye in Amsterdam een tentoonstelling en presentaties over Fellini te zien is. Wellicht een leuke voorbereiding op het toneelstuk!  Ik zie u graag.

Met vriendelijke groet
Hans Kraaijeveld
Directeur a.i

Geen opmerkingen:

Een reactie posten