Een tipje van de
sluier over het verhaal?
Peter Tuinman: “Uiteraard begint het verhaal met een lijk,
op het toneel. De Cock zou zich er dit keer, door omstandigheden thuis, niet
mee bemoeien. Vledder mag onder toeziend oog van commissaris Buitendam het
voortouw nemen. Maar de stugge, eigenzinnige rechercheur kan de mysterieuze
dood van theatertechnicus Martin Moorman natuurlijk niet loslaten. Als Martin
levenloos op toneel wordt aangetroffen, is iedereen geschokt. Velen hebben
echter een motief om een einde te maken aan het leven van de gokverslaafde
technicus.
Hoe heeft u zich voorbereid
op deze bijzondere rol?
Peter Tuinman: “Lezen! Ik heb een stapel boeken van Baantjer cadeau gekregen en de biografie over Appie Baantjer, ‘Baantjer alias De Cock’, geschreven door Geertje Bos is heel interessant. ‘De Cock’ is deels op Baantjers eigen persoon gebaseerd. De schrijver was zelf heel lang werkzaam bij politiebureau Warmoesstraat. Daar kun je niet meer in, want het is gesloten, wel heb ik een bezoek heb gebracht aan het Baantjer Museum, dit ligt er vlak bij. Dat gaf een heel speciaal gevoel.”
Peter Tuinman: “Lezen! Ik heb een stapel boeken van Baantjer cadeau gekregen en de biografie over Appie Baantjer, ‘Baantjer alias De Cock’, geschreven door Geertje Bos is heel interessant. ‘De Cock’ is deels op Baantjers eigen persoon gebaseerd. De schrijver was zelf heel lang werkzaam bij politiebureau Warmoesstraat. Daar kun je niet meer in, want het is gesloten, wel heb ik een bezoek heb gebracht aan het Baantjer Museum, dit ligt er vlak bij. Dat gaf een heel speciaal gevoel.”
De Cock is eigenlijk
een beetje een norse man? Herkent u zich daarin?
Peter Tuinman: “De Cock hecht veel waarde aan onafhankelijkheid. Dat heb ik ook. Ik ga graag mijn eigen gang. Als klein jongetje al in Friesland. Op zelfgemaakte karren trok ik de wijde wereld in, over landweggetjes door de weilanden achter ons huis. In mijn carrière is het net zo gegaan, zoeken naar mijn eigen pad. Ik was klaar met school en iedereen zei dat ik verder moest op de toneelschool. Maar nee, ik wilde aan de slag; werken! Ontzettend veel verschillende banen heb ik toen gehad, ik werkte in de confectie, bij de horeca. Tot ik uiteindelijk mijn roeping vond, op het toneel. Misschien hadden ze toch wel gelijk met die toneelschool...!”
Peter Tuinman: “De Cock hecht veel waarde aan onafhankelijkheid. Dat heb ik ook. Ik ga graag mijn eigen gang. Als klein jongetje al in Friesland. Op zelfgemaakte karren trok ik de wijde wereld in, over landweggetjes door de weilanden achter ons huis. In mijn carrière is het net zo gegaan, zoeken naar mijn eigen pad. Ik was klaar met school en iedereen zei dat ik verder moest op de toneelschool. Maar nee, ik wilde aan de slag; werken! Ontzettend veel verschillende banen heb ik toen gehad, ik werkte in de confectie, bij de horeca. Tot ik uiteindelijk mijn roeping vond, op het toneel. Misschien hadden ze toch wel gelijk met die toneelschool...!”
Piet Römer is eigenlijk DE De Cock. Heb je ‘last’
van hem als je speelt?
Peter Tuinman: “Nee, integendeel. Hij is een fantastisch
uitgangspunt. En steunt me in uitvoering van de rol. Ik vind het fantastisch om
in zijn voetsporen te mogen lopen. Laten
we wel zijn, het is toch de Rol der Rollen.
Peter Römer, zoon van, Piet, heeft Baantjer zo’n beetje in zijn DNA zitten. Hij schreef het script en is als commissaris Buitendam te zien in de voorstelling.
Peter Römer: In eerste instantie zou ik alleen
het script schrijven. Maar toen we geen geschikte Buitendam konden vinden, riep
ik eigenlijk gekscherend “Desnoods doe ik het zelf!”. Ja, zo geschiedde. Baantjer
is inmiddels een belangrijk onderdeel in mijn leven geworden, maar het is
fantastisch materiaal. Met veel plezier heb ik het script geschreven en sta ik
nu ook weer op de planken.
Waarom is de cast van
de TV-serie eigenlijk niet gevraagd?
Peter Römer: “Veel waren niet beschikbaar vanwege ander werk. Serge Henri Valcke wilde echt niet en bovendien wilden we graag iets nieuws laten zien. Theater is ook wat anders dan TV. Het mooie is dat eigenlijk, op Buitendam na, al onze eerste keuzes voor wat betreft de acteurs zijn gelukt.
Peter Römer: “Veel waren niet beschikbaar vanwege ander werk. Serge Henri Valcke wilde echt niet en bovendien wilden we graag iets nieuws laten zien. Theater is ook wat anders dan TV. Het mooie is dat eigenlijk, op Buitendam na, al onze eerste keuzes voor wat betreft de acteurs zijn gelukt.
We lezen steeds: ‘het
publiek is getuige.’ Wat verwachten jullie van het publiek?
Peter Römer: Ja, het publiek is inderdaad getuige. De moord is gepleegd in het theater, het publiek is daar aanwezig en dus getuige. Zij zien en horen van alles. Het is niet zo dat je een rol toebedeeld krijgt, maar je hebt wellicht interessante informatie voor mij en mijn collega’s. Het publiek mag niet weg voordat de moord is opgelost. Ook buiten de zaal kan het theaterstuk doorgaan.
Peter Römer: Ja, het publiek is inderdaad getuige. De moord is gepleegd in het theater, het publiek is daar aanwezig en dus getuige. Zij zien en horen van alles. Het is niet zo dat je een rol toebedeeld krijgt, maar je hebt wellicht interessante informatie voor mij en mijn collega’s. Het publiek mag niet weg voordat de moord is opgelost. Ook buiten de zaal kan het theaterstuk doorgaan.
Als er een paar
voorstellingen zijn geweest weet iedereen toch wie de dader is?
Peter Römer: Nee, zo makkelijk is het niet. De voorstelling kan op zes verschillende manieren eindigen. Peter Tuinman bepaalt samen met de andere acteurs welk einde er gespeeld gaat worden. Het is dus altijd weer een verrassing.
Peter Römer: Nee, zo makkelijk is het niet. De voorstelling kan op zes verschillende manieren eindigen. Peter Tuinman bepaalt samen met de andere acteurs welk einde er gespeeld gaat worden. Het is dus altijd weer een verrassing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten