maandag 2 september 2013

Interview Anouk Maas: Flashdance is topsport





De rol van Alex in de sensationele dansmusical Flashdance van Albert Verlinde Entertainment is voor Anouk Maas (27) haar eerste echte grote hoofdrol. Eerder was zij in kleinere rollen te zien in The Sound of Music, Evita, Miss Saigon en Hairspray. Ook internationaal timmerde ze aan de weg. In Duitsland stond ze in grote producties als We Will Rock You, Saturday Night Fever en Fame. 

Anouk weet als jong meisje al dat ze op het  podium wil staan. Dat ze als elfjarige al in de musical Annie staat, is voor haar omgeving geen verrassing. Anouk weet wat ze wil en daar gaat ze voor. In 2009 ontvangt ze de John Kraaijkamp Musical Award voor aanstormend talent voor haar rol van Liesl in The Sound of Music. Een bevestiging van wat ze kan. Maar Anouk wil meer. Al die jaren droomt ze van een hoofdrol. ‘En nu heb ik mijn gedroomde hoofdrol,’ glimlacht Anouk Maas. ‘In de musical Flashdance nog wel. Hier heb ik jaren op gewacht.’ Toch is Anouk blij dat deze kans zich niet een paar jaar eerder heeft voorgedaan. ‘Het is nu precies de juiste tijd,’ zegt ze. ‘Ik ben er klaar voor, ik ben gegroeid in mijn spel en heb een bepaalde volwassenheid bereikt. Een hoofdrol in zo’n grote productie geeft ook verantwoordelijkheid. Je draagt de show. Maar het is geweldig. Iedere avond heb ik er weer enorm veel zin in.’

Het verhaal van Flashdance spreekt Anouk aan. ‘Het is een heel goed verhaal,’ zegt ze. ‘Alex Ownes is een jonge vrouw die overdag als lasser in een staalfabriek werkt. Maar
 ’s nachts komt zij pas echt tot leven als danseres in een club. Ze heeft een droom: aangenomen worden op een van de beste dansopleidingen ter wereld. Net als Alex ben ik ook van oorsprong danseres. In deze show komt dat dus goed van pas, maar ik vind het ook heerlijk om te acteren. Zeker naast grote namen als Jim Bakkum en Carry Tefsen.  Jim ken ik nog uit mijn tijd bij Hairspray. Het is fijn om weer samen te spelen. We zijn een goede match. Jim is echt een lieverd,’  zegt Anouk.

De rol van Alex Ownes is een zware rol. Om iedere avond goed beslagen ten ijs te komen, traint Anouk veel. ‘In de voorbereidingstijd was ik veel in de sportschool te vinden,’ zegt ze. ‘Musical is echt topsport. Daarom leef ik zo gezond mogelijk. Juist omdat het zo’n zware rol is. Iedere avond sta ik bijna onafgebroken op het podium.  Ik dans heel veel en zing tien liedjes. Daarnaast presenteer ik Nick Battle, een nieuw programma bij Nickelodeon. Dat is ontzettend leuk om te doen. Gelukkig is dat heel goed te combineren met het spelen in Flashdance.’  Anouk houdt niet van stilzitten. Dat is wel duidelijk. ‘Ik houd van uitdagingen,’ lacht ze. ‘Nieuwe dingen aanpakken. Zo lijkt het me ook leuk om in een toneelstuk of speelfilm te spelen. Het zijn allemaal onderdelen van het veelzijdige vak die ik graag wil ervaren,’ aldus de ambitieuze actrice.

Flashdance is tot en met eind januari te zien in de 24 grootste theaters van Nederland. Meer informatie: www.flashdancedemusical.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten