De internationaal vermaarde choreograaf Duda Paiva (hij is 'hot', aldus Parool) blaast met zijn unieke dansvorm drie Griekse mythen nieuw leven in. Magische verhalen over gulzig, dom en verward zijn, met spannende, hilarische ontmoetingen tussen de dansers en de levensechte poppen.
De Braziliaan Duda Paiva is een internationaal beroemde choreograaf, danser en poppenspeler. Hij komt in 1996 als danser naar Nederland en werkt onder meer bij RAZ, Rogie & Company, Itzik Galili, Paul Selwyn Norton en Ron Bunzl. Al snel blijkt hij een liefde en talent voor objecten en poppenspel te hebben en besluit hij deze vormen met dans te combineren.
“Als danser al zocht ik het contact, de
klik met het publiek. Ik heb met allerlei choreografen gewerkt en steeds
geprobeerd die ‘vierde muur’ tussen publiek en performer te slechten.”
Om die hinderlijke ‘muur’ in het theater te kunnen doorbreken, zocht
Duda naar een nieuwe vorm. Hij vond deze in schuimrubberen objecten, in
de cross-over met moderne dans. “Die objecten komen tot leven door de
fantasie van het publiek. Dat levert precies de intimiteit met de zaal
op die ik als danser zocht.”
Het begint allemaal met Loot, een voorstelling die hij in 1998 voor het CaDance festival maakt. De uitdaging die hij vindt in dit onderzoek maakt hem definitief van uitvoerend danser tot theatermaker. Vanaf die tijd werkt hij veel samen met choreografen als Mischa van Dullemen en Shintaro Oue, met wie hij onder de naam Quade & Paiva succesvolle voorstellingen als Dead Orange Walk en Two Old Ladies op de planken brengt. Sinds 2004 heeft hij zijn eigen gezelschap: DudaPaiva Company.
Bij Duda Paiva draait het om de kracht van de geïsoleerde poppenspeler op het podium. Paiva ontwikkelt een danstechniek waardoor een levenloos object van schuimrubber kan transformeren tot een volwaardige danspartner. Hij heeft het talent om met zijn buitengewone objecten, die hij zelf snijdt, een magische werkelijkheid te creëren, die toeschouwers overal ter wereld raakt. Dat zijn werk ook binnen de danswereld opgemerkt wordt, blijkt uit de selectie van Angel voor de Nederlandse Dansdagen in 2005.
Essentieel in het werk is het materiaal waarvan de objecten zijn gemaakt, een ultralicht en flexibel schuimrubber. Alleen dit materiaal geeft zowel object als dansers de flexibiliteit en lichtheid die de beweging nodig heeft. In vergelijking met het menselijk lichaam hebben de schuimrubberen objecten de mogelijkheid extreem uit te rekken en te krimpen, in de lucht of door de ruimte gegooid worden of bijvoorbeeld door toevoeging van water tweemaal zo groot te worden.
Met Angel breekt zijn DudaPaiva Company óók direct internationaal door. Sindsdien reist Duda over de wereld en speelt zijn voorstellingen in o.a. Noorwegen, Frankrijk, Duitsland, Italië, Tsjechië, Schotland, Canada, Australië en Brazilië. In november 2011 ontvangt hij het Cultuurfonds Theater Stipendium voor jonge theatermakers. De jury: “Duda vertegenwoordigt een unieke stem in het theaterlandschap. Hij combineert op eigen wijze dans met objecten en poppenspel tot een originele vorm van hedendaags danstheater. Hij vermaakt het publiek, terwijl hij dit tegelijkertijd ook uitdaagt. Zijn werk spreekt daarin een universele taal en wordt tot over de landsgrenzen heen vertoond. ” In 2014 viert Duda zijn tienjarig bestaan met een Best Of Tour langs Nederlandse theaters.
Bij Maas theater en dans maakt hij zijn eerste voorstelling voor kinderen en jongeren: het drieluik De Grieken, te zien op vrijdag 24 oktober 2014 in Schouwburg Almere.
Meer info en tickets
Geen opmerkingen:
Een reactie posten