zondag 26 oktober 2014

Interview: Henk Poort en Johnny Kraaykamp over 'Een avond met Dorus'


Dorus keert terug in de schijnwerpers. De jaren ’60 herleven in het theater. De zwerver met zijn karakteristieke snor is de hoofdpersoon van een nieuwe musical waarin Henk Poort onvergetelijke Dorus-liedjes als ‘Twee Motten’ en ‘Bij de marine’ een nieuwe glans geeft. Met Johnny Kraaijkamp jr in de rol van Tom Manders aan zijn zijde, belooft dit een avond vol warme herinneringen te worden.


De musical ’Een avond met Dorus’ neemt het publiek mee naar Saint German des Prés, het legendarische theatertje waarmee Tom Manders, alias Dorus, een stukje Parijs in Amsterdam creëerde. Met wasgoed aan het plafond, een krantenkiosk als garderobe en wijnvaten als tafels haalde hij de Franse sfeer naar het Rembrandtplein. Daar legde hij de basis voor zijn bekende borstelnummer en de Figaro-parodie, die natuurlijk in de musical aan bod komen. Ook Dorus-klassiekers als ‘De krokus en de hyacint’ en ‘Als ik wist dat je zou komen’ krijgen in de voorstelling hun nostalgische gloed terug.

Henk Poort brengt Dorus terug zoals iedereen hem kende: soms wat onhandig, vaak wat verlegen en misschien wat onderdanig. Maar altijd met het hart op de goede plek. En slim genoeg om bij een confrontatie met ‘hoge omes’ met de juiste opmerking op het juiste moment psychologisch als winnaar – en dus als publiekslieveling - te eindigen.

Muzikaal leider Marco Braam kruipt bij de voorstelling achter het hammondorgel in de huid van Dorus’ vaste begeleider Cor Steyn en het publiek ziet Johnny Kraaijkamp als de broer van Tom Manders. Zo wordt ‘Een avond met Dorus’ een musical van herkenning.

Publiekstrekkers
De musical over Dorus past in de lijn die producent Albert Verlinde eerder trok met biografische voorstellingen rond andere grote namen uit het Nederlandse amusement. Zo waren zijn voorstellingen rond Toon Hermans, Ramses Shaffy en Wim Sonneveld bejubelde publiekstrekkers. Dus toen de kinderen van Tom Manders hem belden met de vraag om het leven van hun vader óók op het toneel te brengen, aarzelde Verlinde geen moment. "Dorus verdient zo’n monument, want zijn werk is nationaal erfgoed", zegt de producent. "Hele generaties zijn opgegroeid met zijn liedjes. En wat Tom Manders destijds voor de televisie bedacht, zie je nog steeds in heel veel programma’s terug. Want Dorus werkte al met een verborgen camera toen Frans Bauer nog geboren moest worden. En na zijn legendarische beelden met ‘Poessie Mauw’ kwamen er veel meer programma’s met kinderen op schoot."

Het leven van Tom Manders (1921-1972) is een sterk fundament voor een pracht van een musical. De man achter Dorus begon als talentvolle tekenaar van theateraffiches om uiteindelijk zelf op het toneel te stappen. Niet als zichzelf. Daarvoor was hij te verlegen. Vandaar die snor, die pruik en dat brilletje. Want vermomd als Dorus kon hij zeggen en doen wat hij wilde.

Sprekende ogen
Dat Henk Poort de titelrol moest spelen stond meteen vast, zegt Albert Verlinde."Niemand heeft zulke sprekende ogen als hij. In zijn blik zie je die prachtige melancholie van Dorus helemaal terug." Henk Poort vertolkte eerder hoofdrollen in opera’s in binnen- en buitenland. Hij schitterde in musicals als ‘Anatevka’ en ‘The Phantom of the Opera’ en in films en tv-series. Om zich in het karakter van Dorus te verdiepen, heeft hij veel met de familie Manders gesproken en bestudeerde hij oude tv-opnamen van de zwerver. "Op die beelden zie je hoe sterk hij was in timing en mimiek", zegt Poort. "Zijn borstelnummer is en blijft fantastisch. Niet alleen om naar te kijken, maar ook om te doen." Lijkt hij op Tom Manders? "Ja. We zijn allebei verlegen. En als het om ons vak gaat, streven we allebei naar perfectie."

Een avond met Dorus | met Henk Poort en Johnny Kraaykamp
vr 19 december 2014 | 20.15 uur
meer info en tickets











Geen opmerkingen:

Een reactie posten