donderdag 20 maart 2014

Almeers talent bij Het Nationale Ballet: Nancy Burer





Nancy Burer komt uit Almere (!) en begon met dansen toen ze nog maar vier jaar was. Na de nodige lessen jazz, ballet en tapdans, ging ze op haar tiende naar de Nationale Balletacademie. Sinds vorig seizoen heeft ze een plekje bij de Junior Company van het internationaal toonaangevende Nationale Ballet. In dit interview vertelt ze over haar leven als danseres.


Waarom ben je gaan dansen?
(lacht) Ik was als kind altijd al heel druk en toen dachten mijn ouders: ze moet iets gaan doen. Dan zet je een meisje al snel op dansen. Dat bleek een goede zet. Toen ik zeven was zat ik al met meisjes van 16 in de klas. Maar ja, eigenlijk ben ik dus begonnen met dansen omdat ik niet stil kon zitten.

Hoe ziet een gewone dag er uit?
Elke dag begint met een balletles als soort van warming up voor de dag. Daarvoor ga ik vaak zelfs nog naar de gym en dan doe ik cardio of oefeningen. Na de les beginnen de repetities. Die duren, met een aantal pauzes er tussen, tot ongeveer zes uur. En dat meestal zes dagen in de week.

Heb je veel moeten opgeven?
Nancy: Ja ik heb er absoluut veel voor opgegeven. Ik vertrok elke ochtend om zeven uur en dan kwam ik half acht ‘s avonds thuis. Niet zoals de andere kinderen op de middelbare school, die lekker met hun vrienden naar de stad gaan. Dat was misschien wel jammer, maar ik vond het niet erg, want dansen is mijn passie. En ik ben daarin ook niet de uitzondering. Elke danser hier in de company zit heeft dat gehad.

Wat doe je in je vrije tijd?
Dat hangt er een beetje vanaf hoe je je voelt. Als je net een hele drukke periode hebt gehad van alleen maar voorstellingen, dan ga ik op een vrije dag meestal in bed liggen en series kijken tot ik letterlijk in slaap val.

Gaan je ook uit?
Als we twee dagen vrij hebben, ga ik we soms wel uit. Ik denk dat dat ook wel belangrijk is. Ook al ben je zo serieus en gefocust op je passie, moet je daar buiten dingen moet blijven doen. Als je meer buiten de balletwereld ziet, dan ontwikkel je ook als mens en dat neem je mee in het dansen.

Hoe is dansen in de Junior Company vergeleken met de balletacademie?
Heel verschillend! Ten eerste is het niveau veel hoger. In de Junior Company zitten de twaalf beste dansers die ze hebben geselecteerd. En het is meer persoonlijk. Hier ben je echt aangenomen als werknemer. Op de balletacademie ben je gewoon een leerling die les neemt net als alle twintig andere. Nu ben je ook een van de dansers maar je bent wel deel van een groot gezelschap, waar je kunt kijken naar en leren van dansers als Igone, Anna en Jurgita. Hier heb je de inspiratie elke dag om je heen.

Wat willen je over vijf jaar bereikt hebben?
Het liefst wil je natuurlijk zo snel mogelijk eerste solist worden,  bereiken, maar of dat binnen vijf jaar lukt is nog maar de vraag. Iedereen in deze company wil uiteindelijk eerste solist worden.

Denken jullie dat de voorstelling geschikt is voor mensen die nog nooit naar een dans- of balletvoorstelling zijn geweest?
Ja, juist dit programma.

Wat kunnen mensen verwachten van de voorstelling?
Frisse, jonge, gedreven mensen vol passie. Het leuke van dit programma is dat het niet alleen maar klassiek ballet is. In Ballet 101 zit humor, het Zwanenmeer toont emotie en Diana et Acteon is juist weer power dans met veel techniek. Het is gewoon een heel gevarieerd programma met leuke jonge dansers.


Junior Company | Het Nationale Ballet
do 24 april | 20.15 uur
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten