Stephen
Sondheims succesmusical Putting it
together is voor het eerst in Nederland te zien met Esther Maas, Paul Groot,
Porgy Franssen, Brigitte Heitzer en Matthias Quadekker. Paul Groot: ‘De liedjes
zijn natuurlijk virtuoos, maar Sondheim kan ook ontroerend zijn, en soms
ontzettend grappig.’
Vier
jaar geleden ontstond bij zangeres Esther Maas het idee om Putting it together van Stephen Sondheim (1930) naar Nederland te
halen. Het was haar favoriete musical van de Amerikaanse schrijver en componist,
die sinds zijn lyrics voor West Side
Story succes op succes stapelde en met zijn werk verschillende Tony Awards,
de Pulitzer Prize, een Oscar en vele Grammy Awards won. Putting it together is een compilatie van 34 songs uit eerdere musicals als Sweeney Todd, Into the Woods, Sunday in the
Park with George, Follies en Company. De voorstelling werd in 1992 voor het
eerst opgevoerd in Oxford. ‘Vergelijk het met een retrospectief van Vincent van
Gogh waar alle hoogtepunten uit zijn werk te zien zijn,’ zegt Maas.
De
titel van de musical, waarvoor Sondheim zelf het repertoire selecteerde en
verschillende arrangementen herschreef, is ontleend aan een nummer uit Sunday in the Park with George. Zelf
spreekt Sondheim van een ‘musical review’ – een muzikale terugblik. Maas: ‘Sondheims
grote kracht is dat hij schrijft én componeert. Hoe vaak zie je die twee
talenten nu verenigd in één persoon? Wat hij maakt gaat verder dan
entertainment. Zijn liedjes zijn zo intelligent, zo eigenzinnig, zo móói.
Mensen associëren musical vaak met de grote producties van Joop van den Ende.
Maar Annie M.G. Schmidt schreef ook musical en Kurt Weill óók. Sondheim heeft
nooit gebogen voor de commercie. Dat je een lied moet kunnen meezingen is voor
hem geen criterium. In Putting it
together heeft hij de nummers losjes gerangschikt rond een associatieve
verhaallijn. Het is een musical zonder dwingende plot, waarin alleen wordt gezongen.’
Met een lach: ‘Daar houd ik als zangeres natuurlijk van.’
De
cast: van alles wat
Het
spelen in dit stuk is voor Maas een grotere uitdaging dan het zingen. Bij Porgy
Franssen, gevierd toneel- en filmacteur, is het precies andersom. ‘We hadden
met deze voorstelling natuurlijk voor veilig kunnen gaan,’ zegt Maas, die
behalve een van de vijf spelers ook producent van het project is. ‘Acteurs
casten die hun sporen in de musicalwereld hebben verdiend, muziek van band –
dan krijg je iets wat je meestal ziet en hoort in het theater. Maar in de kunst
moet je niet op safe spelen. Sondheim is muziek, zang én spel. Ik vond het
artistiek veel interessanter om met een live orkest te werken en mensen te
casten uit verschillende disciplines. Porgy en Matthias Quadekker zijn acteurs,
Paul Groot kennen mensen vooral van zijn satirische tv-programma’s, Brigitte
Heitzer is opgeleid aan het conservatorium en ik heb een opera-achtergrond. Peter
de Baan heeft met Ramses en De kleine blonde dood verschillende
keren muziektheater geregisseerd, maar hij is oorspronkelijk afkomstig uit het
toneelcircuit. En dan is er natuurlijk nog Jeroen Sleyfer, onze onvolprezen
bandleider. Van alles wat dus: “putting it together”. Werken met zo’n
gevarieerde groep vergt meer aandacht en liefde, maar als het goed is leidt het
wel tot een eigenzinnige voorstelling.’
Porgy
Franssen begreep aanvankelijk niet waarom Maas hem benaderde. ‘Ik ben geen
zanger en negen keer per week spelen in een of andere megaproductie is ook
niets voor mij,’ zegt hij. Maar toen Maas toelichtte om wat voor project het
ging, bedacht hij zich. Maas: ‘Ik kreeg een mailtje met één zinnetje: ik wil
toch.’
Franssen:
‘Ik heb bij Esther thuis auditie gedaan. Toen ik moest voorzingen heb ik haar
gevraagd of ze zich wilde omdraaien, daar voelde ik me niet zeker over.’
Inmiddels heeft Franssen stem- en zanglessen gevolgd en is hij erg van
Sondheims muziek gaan houden. ‘Het is fijn om naar de andere zangers te
luisteren, om te werken met zo’n goed orkest. Dat spelen in een musical zo
moeilijk zou zijn, had ik me niet gerealiseerd. Bij toneel kun je eigenlijk constant
je tekst vergeten; je zet je blik op interessant en je komt ermee weg. Hier
luistert alles heel nauw. Als je niet op tijd inzet, ben je te laat, zo simpel
is het.’
Turbo-Annie
M.G. Schmidt
Paul
Groots liefde voor Sondheim ontstond toen hij als student theaterwetenschappen
een bijbaantje had in het Amsterdamse DeLaMar Theater en een zomer lang vanuit
de coulissen naar Company stond te
kijken. Groot: ‘Het was verrassender en prikkelender dan de musicals die ik eerder
had gezien. Sondheim heeft een scherp oog voor menselijke relaties. Zijn
liedjes doen me denken aan de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harrie Bannink
maar dan met de turbo erop. Bij Sondheim is het nooit gelikt. Er zitten kleine
gemenigheidjes in zijn muziek waar je in eerste instantie overheen luistert.
Pas toen ik zijn nummers zelf ging zingen ontdekte ik hoe ingenieus ze in
elkaar zitten.’
In
Putting it together gaat een jong
stel (Heitzer en Quadekker) op bezoek bij een ouder stel (Franssen en Maas).
Wat vriendelijk begint ontaardt al snel in een emotionele ravage waarbij alle
registers worden opengetrokken. Vijfde gast op het feest is een vrijgezelle
man, hier gespeeld door Paul Groot. De rol van observerende buitenstaander past
hem goed, zegt Groot. Bovendien heeft hij een paar lekkere songs, puntig
vertaald door Jeremy Baker. Buddy’s blues
bijvoorbeeld, een variéténummer uit Follies,
waarin op geestige wijze de voor- en nadelen van een knipperlichtrelatie uit de
doeken worden gedaan:
Ik heb die
“Waarom-hou-jij-nou-toch-niet-
van-mij-oh-toch-de mazzel”
Blues
Zo’n
“Als-je-mij-maar-niet-ziet-staan-blijf-
jij-voor-mij-de-ware”
Stemming
Een
“Als-jij-dit-ziet-zitten-dan-
heb-ik-al-de-brui”
En
“jij-bent-een-geschenk-heb-je-
de-bon-bewaard?”
bui
(Uit: Buddy’s blues, vertaling
Jeremy Baker)
Groot:
‘Door het muzikale verwachtingspatroon te doorbreken, voegt Sondheim een extra
laag toe: ironie. Mensen hebben het altijd over de virtuositeit van zijn werk.
Maar Sondheim kan ook ontroerend zijn, en soms, zoals in Buddy’s blues, ontzettend grappig.’
Door Joukje
Akveld
Putting it together
wo 21 mei 2014 - Schouwburg Almere
meer info en tickets
wo 21 mei 2014 - Schouwburg Almere
meer info en tickets
Geen opmerkingen:
Een reactie posten