zondag 23 maart 2014

Interview: Seán Corcoran van CRAN.




John Brophy in gesprek met Seán Corcoran: "We zijn het tegengif voor de Ierse 'boy bands'"


Een 'CRAN' kan verschillende dingen zijn: een mand met haring, een ornamentatie gespeeld op de Uilleann pipes, of, in dit geval, een trio van grote deskundigheid en muzikaliteit, namelijk Ronan Browne, Desi Wilkinson en Sean Corcoran. Seán is al weer bijna 40 jaar actief in heel Ierland als uitvoerend muzikant én verzamelaar. "CRAN is anders," zegt Seán. "De meeste Ierse bands hebben een geluid dat is gebaseerd op viool en accordeon; daarentegen heeft CRAN fluiten, pipes en whistles". De Uilleann pipes kunnen zelfs worden beschouwd als een drie-in-één instrument, met de drones (vaste bourdons) en het gebruik van regulators (accoorden) en de complexiteit van de chanter (melodie).

Er is ook het verschil in repertoire. De meeste bands branden los met een vlammende set reels, en nog een, en nog een, waarna iemand zingt.... Dan wordt de procedure herhaald. "We zijn het tegengif voor de Ierse 'boy bands'," zegt Seán. " Wij geven de voorkeur aan jigs, en vervolgens zingt de hele band en we zingen veel ook! Onze show half om half liedjes en tunes." "Het geluid van gemengde mannenstemmen is vrijwel onbekend in zowel pop als traditionele muziek," zegt Seán. Het is een geluid waar hij van houdt, en vele jaren heeft gepromoot. In de jaren, zo na 1980, toen CRAN begon te reizen met dit kenmerkende element in hun repertoire, realiseerden ze zich dat voor continentaal Europa het niet uitmaakte of de nummers in het Iers of Engels waren, dus CRAN heeft zich geconcentreerd op goed zingbare liederen, ongeacht de taal. " We houden ook van het Schots-Gaelic." Je kunt dit met regelmatigheid op de CD's van CRAN aantreffen, waar er mooie liedjes in het Schots, en 'waulking songs' te horen zijn (waulking is de lange, herhalende taak van het bewerken van het Schotse tweed, wat aanleiding gaf tot veel lange, ritmische zangnummers). CRAN is ook geïnteresseerd in de vele soorten van Ierse werkliedjes die bijna verdwenen zijn: de Petrie collectie, bijvoorbeeld, registreert vele liedjes voor het ploegen en de smederij . Na verloop van tijd is CRAN gaan beseffen hoe krachtig de menselijke stem is, zowel in harmonie als drone , een sterk muzikaal element op hun cd's en optredens.

Al jarenlang is er een grote markt voor CRAN geweest in Nederland, waar ze vaak zo'n 40 optredens deden binnen twee maanden. En hier is nog een verschil tussen CRAN en andere groepen: zij spelen in theaters als op zichzelf staande band en niet op festivals als één naam op een lange lijst van artiesten. Het hangt af van hen, en ook alleen van hen, of de zaal wordt gevuld. Maar dit geeft hen de kans om een publiek te boeien met rustig en overdacht materiaal én een goed gesprek met de fans tijdens de pauze, om dan nog vóór middernacht klaar te zijn, met een relaxed maaltje met Earl Grey, thee en toast. Desi is de sturende factor in die zaken: ze treden al té lang op met té veel late nachten en vroege ochtenden omdat men van hen verwachtte in de dichtstbijzijnde Pub nog eens een sessie te doen." "In Ierland willen ze al helemaal niet dat je naar bed gaat." Alleen, meer dan de helft van hun traditionele repertoire kan niet goed in cafés worden uitgevoerd. En als pubs de enige plek zouden zijn, dan zouden mensen op een gegeven moment een scheef beeld van de traditie krijgen.

"Hoe vindt CRAN hun liedjes en tunes," vroeg ik. "Je moet de boel overhoop halen: het toeval speelt mee, dus je hebt geluk nodig! Enkele van de meest interessante songs zijn te vinden in de strijdliederen van de 19e eeuw, toen je twee liedjes over het ene gevecht of incident kon krijgen, met beide partijen die in het lied de totale overwinning claimen. Het hoofd en hart van CRAN barst van de tunes en het is vaak eenvoudig om een goed samenhangende set samen te stellen. Het meeste materiaal van CRAN is afkomstig uit de oude muziek en zang van Ierland en ze genieten ervan om het CRAN-stempel op nieuwe stukken te zetten wanneer ze die opvoeren.

Uiteindelijk is muziek er om van te genieten en samen te delen, door zowel de kunstenaars als hun publiek. Als het doel van een voorstelling alleen gezien wordt als het neerzetten van een product, kun je de essentie kwijtraken van dit alles. Als mensen een CRAN concert bezoeken, krijgen ze een menselijke interactie. Het moet meer dan alleen een goede voorstelling zijn. "We willen onze fans graag vrolijk, tevreden én vermaakt achterlaten."

Cran
vr 18 april 2014
meer info en tickets




Geen opmerkingen:

Een reactie posten